Přestože je PPC reklama nedílnou součástí každé efektivní marketingové strategie, pokud ji děláte nesprávně, může spotřebovat nadměrné množství prostředků z vašeho rozpočtu na reklamu, a tím negativně ovlivnit vaše PPC výsledky. PPC reklama existuje již více než 20 let a podnikatelé, kteří chtějí propagovat svůj byznys online, vynakládají téměř 80 % svých reklamních výdajů na PPC kampaně. Reklamy s platbou za klik mají totiž ideální schopnost umožnit vám platit pouze za to, co skutečně dostanete. Díky přehledným statistikám vždy víte, kolik zaplatíte za kliknutí na reklamu a zdali se vám to vyplatí či nikoli. Proto je důležité, abyste své PPC kampaně strategicky nastavili tak, aby pozvedly růst vašeho podnikání, místo aby jej brzdily.
V tomto článku se budeme zabývat několika strategiemi, jak zlepšit vaše PPC kampaně, a dosáhnout tak co nejlepší návratnosti investic.
Vyberte si správné PPC platformy pro inzerci
Když mluvíme o PPC reklamách, jako první nás napadne Google Ads. Pomocí Google Ads můžete oslovit miliony lidí, kteří mohou být vašimi potenciálními zákazníky.
To však neznamená, že byste měli svou reklamní strategii omezit pouze na reklamy Google. Reklamy můžete spouštět i na Seznamu a na různých platformách sociálních médií, které vám pomohou budovat povědomí o vaší značce, loajalitu zákazníků a zvýšit prodej.
Rozhodnutí o výběru platformy však bude záviset na vaší cílové skupině a cílech. Proto si musíte udělat průzkum dostupných reklamních sítí, než je zahrnete do své strategie.
►Existují desítky online prostorů, kde můžete využít své výdaje na reklamu, ale nejlepším způsobem, jak posoudit účinnost jakékoli platformy pro vaše podnikání, je podívat se na skladbu publika, kterou zde můžete oslovit.
Zahrňte do PPC reklamní kampaně i sociální média
Účinnost reklam v sociálních médiích je relativně vyšší než u reklam Google, protože tyto reklamy se zobrazují přímo ve vašem kanálu, čímž se snižuje účinnost blokátorů reklam.
Zatímco placené vyhledávání v Googlu a na Seznamu je více zaměřeno na klíčová slova, placené reklamy na sociálních sítích se více zaměřují na demografické údaje a zájmy uživatelů, což vede k novým způsobům zacílení na vaše publikum.
PPC reklamy na sociálních sítích umožňují používat širší škálu typů a formátů reklam, jako jsou obrázky, videa, text a další. Tento typ PPC reklam vám navíc poskytuje dvě funkce, které jsou pro úspěch vašich reklam klíčové – Retargeting a Lookalike Audiences (podobná publika).
Spuštění retargetingové reklamní kampaně
Retargeting je opětovné oslovení lidí, kteří v minulosti navštívili vaše stránky, nebo těch, kteří se chtějí dozvědět více o vašich produktech a službách a svěřili vám své kontaktní údaje.
Proč jsou retargetingové kampaně tak efektivní?
Při první návštěvě si 92 % návštěvníků vašeho webu nic nekoupí. Když však použijete retargeting k opětovnému zacílení na stejného návštěvníka, je o 70 % pravděpodobnější, že nakoupí na základě vaší reklamy, než na základě reklamy konkurence. S těmito šancemi si tedy nemůžete dovolit retargeting vynechat.
Vyzkoušejte podobná publika (Lookalike Audiences)
Podobné publikum (Lookalike Audience) je paralelní seznam vytvořený platformou, například Facebookem či Googlem, na základě vašeho stávajícího publika, zákazníků nebo návštěvníků webových stránek. Takto vytvořený seznam zahrnuje lidi, kteří mají podobné zájmy a chování, takže je pravděpodobné, že budou mít také zájem o vaše produkty.
►Díky možnostem umělé inteligence Facebooku či Googlu umožňují podobná publika vaší PPC reklamě cílit s bezkonkurenční hloubkou a přesností. Jediné, co musíte udělat, je poskytnout počáteční údaje o návštěvnících vašich webových stránek.
V Google Ads potřebujete mít údaje alespoň o 100 zákaznících, abyste získali podobné publikum. Na Facebook však můžete nahrát soubor se zákazníky, odkazovat na návštěvnost webu, aktivitu v aplikaci a další údaje, a vytvořit tak podobné publikum. Společnost Meta doporučuje zdrojové publikum čítající alespoň 1 000 lidí.
Kombinací podobných publik s retargetingovou kampaní můžete zvýšit konverze o více než 40 %.
Přizpůsobte cílové stránky pro mobilní zařízení
Více než 50 % světového internetového provozu pochází z mobilních zařízení a více než 40 % online transakcí se uskutečňuje prostřednictvím mobilních telefonů.
Při této penetraci mobilních zařízení mezi digitálními spotřebiteli je optimalizace vstupních stránek vašeho webu pro mobilní zařízení nezbytná.
Pro dosažení nejlepších výsledků vaší PPC kampaně je důležité zajistit několik kritických bodů, které by vaše vstupní stránky měly splňovat s ohledem na mobilní zařízení:
- Rychlost načítání stránky by měla být co nejvyšší. Načtení vaší stránky/webu by nemělo na mobilním telefonu trvat déle než tři sekundy.
- Příslušná vstupní stránka by měla korespondovat s konkrétní reklamou.
- Zajistěte, aby vstupní stránka byla funkční a intuitivní, aby uživatel věděl, jak má provést další krok (např. přidání do košíku, platba, registrace atd.).
Rozpočet na reklamu
Problémem mnoha neúspěšných PPC kampaní jsou nereálné a nízké rozpočty. Jedním z důležitých faktorů pro dosažení dobrých výsledků PPC kampaní je nastavení rozpočtu tak, aby byl zaměřen na správné publikum a pomohl vám dosáhnout vašich cílů. To však neznamená, že musíte jít s rozpočtem nadoraz, abyste z PPC získali maximum. Naopak, musíte mít realistický rozpočet, který vám pomůže v různých fázích PPC marketingu.
►Průzkum toho, jak vaši konkurenti utrácejí za PPC kampaně, vám může pomoci stanovit realistický rozpočet pro vaše výdaje na reklamu.
Vytvořte reklamu, na kterou se vyplatí kliknout
Texty PPC inzerátů by měly být především o přidané hodnotě, kterou zákazník při kliknutí získá. Bez ohledu na odvětví by se všechny PPC strategie měly zaměřit na kvalitní texty reklam, které by stály za kliknutí.
►Abyste získali konverze, musíte nejdříve přesvědčit lidi, aby na vaši reklamu klikli, což je možné pouze tehdy, pokud je váš reklamní text relevantní nebo zajímavý.
Titulek, popis či vizuál vaší PPC reklamy by proto měl být dostatečně poutavý, aby zaujal pozornost online zákazníků. Text reklamy by také měl odpovídat nákupní fázi, ve které se zákazník právě nachází. Cílíte na ně pomocí kampaně na zvýšení povědomí, nebo remarketingové kampaně? Podle toho se bude lišit i podoba reklamy.
Některé z oblíbených způsobů, jak vytvořit lepší reklamu, která generuje více kliknutí:
- Přidejte jedinečnou nabídku (např. doprava zdarma, záruka vrácení peněz).
- Zdůrazněte propagační akci (např. VÝPRODEJ, 50% SLEVA atd.).
- Zahrňte výzvu k akci CTA (např. Kupte nyní, Objednejte ihned atd.).
Zaměřte se na výhody namísto vlastností produktu
Tvorba dobrých PPC reklam vyžaduje čas, ale jakmile si osvojíte umění porozumět svému publiku a oslovit jeho přání v textu reklamy, ovlivní to úžasným způsobem výkonnost vaší PPC kampaně.
Používejte responzivní reklamy ve vyhledávání a v obsahové síti
Responzivní reklamy vám pomohou automatizovat PPC strategii, a rozvíjet tak vaše podnikání. Využívají sílu strojového učení k automatickému přizpůsobení jejich velikosti, vzhledu a formátu dostupným reklamním plochám.
Existují 2 typy responzivních reklam, které můžete použít:
- Responzivní reklamy v obsahové síti: Tyto PPC reklamy jsou automaticky vytvořené Googlem na základě vámi poskytnutých prostředků. Google automaticky upraví velikost, vzhled a formát vašich prostředků tak, aby se vešly do dostupných reklamních prostorů v obsahové síti Google.
- Responzivní reklamy ve vyhledávání: Responzivní reklamy ve vyhledávání umožňují vytvořit PPC reklamu, která se přizpůsobí tak, aby zobrazovala více textu – a relevantnější zprávy – vašim zákazníkům. Při vytváření responzivní reklamy ve vyhledávání zadejte více nadpisů a popisů a v průběhu času bude Google Ads automaticky testovat různé kombinace a učit se, které kombinace mají nejlepší výkon.
►Díky flexibilitě při experimentování s textem reklamy, obrázky, titulky a popisy vám Google Ads umožní vytvořit mnohem efektivnější reklamy.
Provádějte A/B testování
Jak zjistíte, který design nebo text PPC reklamy, či jaké demografické údaje mohou přinést lepší výsledky? Prostřednictvím A/B testů.
A/B testování je pro vaši placenou reklamní kampaň velice důležité. Jeho cílem je zvýšit míru prokliku i míru konverze. Existují různé faktory, které můžete testovat. Vždy však při jednom testu změňte pouze jeden faktor, jako například:
- Titulek
- Popis
- Cílová stránka
- Cílová klíčová slova
- Cílení na publikum
- Cílení na lokalitu
- Nabídky
a podobně.
Pomocí A/B testování můžete porovnávat výkonnost různých reklam oproti kontrolní skupině. Jakmile zjistíte, která kombinace je nejlepší, můžete podle ní optimalizovat i své ostatní reklamy. A/B testy vás zbaví dohadů a pomohou vám řídit se při rozhodování pomocí dat.
Přehodnoťte výběr klíčových slov
Výzkum klíčových slov pro vaši PPC strategii může být časově náročný, ale je to nejdůležitější aspekt vaší strategie. Tajemství většiny úspěšných PPC inzerentů spočívá v tom, že nikdy nepřestávají zkoumat, zpřesňovat a rozšiřovat svůj seznam klíčových slov pomocí různých nástrojů.
- Používejte dlouhá klíčová slova: Výstup vašeho výzkumu klíčových slov by měl být kombinací krátkých klíčových slov (nejoblíbenější, často používané jednoslovné fráze) a dlouhých klíčových slov (3–5 slov). Tato „long-tail“ klíčová slova jsou sice konkrétnější a méně častá, v součtu však tvoří většinu návštěvnosti z vyhledávání. Tato klíčová slova jsou navíc méně konkurenční, čímž se snižují náklady na jedno kliknutí. Tento přístup k vyhledávání klíčových slov vám může poskytnout zlevnit vaši PPC strategii.
- Zahrňte do kampaně i negativní klíčová slova: Vaše strategie vyhledávání klíčových slov PPC by měla zahrnovat také vyhledávání negativních klíčových slov. Seznam negativních klíčových slov zabrání vyhledávačům zobrazovat vaše reklamy irelevantnímu publiku, a tím vám ušetří vysoké náklady na zbytečná kliknutí. Pokud například prodáváte "krmení" pro rybičky, pak "krmení pro kočky" může být vaše negativní klíčové slovo, protože jistě nechcete platit za kliknutí od někoho, kdo není vaše cílová skupina.
Přehodnoťte typy shody klíčových slov
Vyhledávače mají několik způsobů, jak spojit klíčová slova s hledanými výrazy uživatelů. Tři základní nabídky, na jejichž základě vyhledávače zobrazují uživatelům vaše reklamy, jsou následující:
- Přesná shoda: V tomto typu shody je klíčové slovo přiřazeno vyhledávání slovo od slova beze změny pořadí. Reklama s těmito klíčovými slovy se však zobrazí i u dotazů, které obsahují další slova. Tím se nemění záměr vyhledávání. Například: Hledáte-li na internetu "běžecké boty adidas", zobrazí se vám reklamy, které cílí na "běžecké boty adidas runfalcon“, ale nikoli na "běžecké boty nike“.
- Široká shoda: To je výchozí nastavení Google pro všechna klíčová slova. Toto nastavení zahrnuje také všechny související výrazy s klíčovými slovy, jako jsou synonyma, překlepy a další související výrazy. Široká shoda funguje nejlépe, pokud chcete zvýšit návštěvnost v horní části marketingového trychtýře, ale pro dosažení nejlepších výsledků je třeba ji důsledně sledovat, aby se reklama nezobrazovala na dotazy, které jsou nerelevantní.
- Frázová shoda: Frázová shoda říká Googlu, aby zobrazoval vaše reklamy na dotazy, kde se vaše klíčové slovo objevuje přesně tak, jako v rámci většího dotazu. Tím se vaše reklamy otevírají novějším záměrům vyhledávání, takže je nezapomeňte optimalizovat, jakmile zjistíte, co funguje.
Strategické používání typů shod vám může pomoci přeměnit návštěvníky na potenciální zákazníky.
Spusťte mikro konverzní kampaň následovanou super cílenou kampaní
Mikro konverzní kampaň je v podstatě nalákání uživatelů, aby dokončili malý krok na své cestě k primárnímu cíli konverze. Tyto menší konverze vám pomohou vést uživatele ke konečnému cíli daleko efektivnějším způsobem. Pomůže vám to také vytvořit si vlastní publikum, které můžete znovu zacílit.
►Strategie mikro konverzí se používá jako prodejní trychtýř tím, že se zaměřuje na demografické skupiny a naviguje je dolů, což je nakonec dovede k nákupu.
Dobrým příkladem mikro konverzní kampaně může být výzva návštěvníkům webu, aby se přihlásili k odběru newsletteru. Díky tomu získáte jejich údaje a budete je moci opětovně oslovovat, dokud si nekoupí něco z vašich produktů. Mikro konverze umožní podchytit zájemce o vaše produkty, které můžete posléze díky remarketingu přesvědčit ke konverzi.
Zlepšete strukturu vašich reklamních kampaní
Pokud váš účet nemá jasně definovanou strukturu, Google Ads jen málokdy funguje tak, jak doufáte. Každá úroveň vašeho účtu, od kampaní až po samotné reklamy, ovlivňuje jak hodnocení kvality, tak i vaši vlastní schopnost efektivně segmentovat.
Zde je několik jednoduchých tipů, které vám pomohou vytvořit novou kampaň nebo restrukturalizovat stávající:
- Definujte jasné cíle své kampaně. Je to zvýšení povědomí? Generování prodeje? Získávání potenciálních zákazníků? Remarketing?
- Vytvořte sady reklam na základě nabídky vašich produktů nebo služeb.
- Vytvořte sady reklam a segmenty publika na základě záměru vyhledávání.
Používejte klíčová slova podle účelu sady reklam
Zajistěte, aby každá sada reklam navigovala online návštěvníky na správnou cílovou stránku.
Pokud jde o pojmenování a strukturu PPC kampaní, je nezbytné mít systém organizace, který vám připomene, k čemu jednotlivé položky slouží. Nejenže tak všichni, kdo na účtu pracují, získají jasnější představu, ale také strávíte méně času hledáním chybných prvků, když se něco pokazí.
Závěr
PPC reklama je jednou z nejúčinnějších marketingových strategií, pokud se provádí správně. Je to rychlý a chytrý způsob, jak oslovit cílové publikum. Platformy jako Google, Seznam, Facebook, Instagram, Twitter, Bing a mnoho dalších umožňují nastavit a spustit reklamu během několika sekund. V závislosti na vašem rozpočtu tak můžete oslovit desítky tisíc lidí během krátké doby. I když mají PPC kampaně obrovský potenciál pro růst vašeho podnikání, je také značně důležité, abyste své kampaně, reklamy, průzkumy klíčových slov a všechny ostatní prvky volili s velkou pozorností.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Vlastimil Malík
Foto zdroj: pixabay.com