SEO
SEO není jen o odkazech či klíčových slovech. Jeho cílem by mělo být vybudovat stránky, které jsou kvalitnější než vaše konkurence.

SEO je složitý proces, během kterého se optimalizují webové stránky, tak aby dokázaly přesvědčit vyhledávače, že jejich obsah skutečně stojí za to, aby se umisťoval na předních místech vyhledávání. Metod a technologií, které vyhledávače jako Google či Seznam používají k hodnocení stránek, je hodně a ne všechny jsou veřejně známy. Jen samotný Google hodnotí stránky podle více než 200 parametrů. Není divu, že mnoha lidem připadá SEO jako tajemný a nevyzpytatelný obor, hraničící s magií. Kvůli tomu, že lidé nevědí, jaké parametry mohou ovlivnit jejich pozici ve vyhledávání, mají tendenci věřit různým mýtům ohledně SEO procesů. Pojďme si některé z nich uvést na pravou míru.

SEO je mrtvé

SEO nikam nezmizí. Bude i nadále růst a vyvíjet se. Jen na první stránce Googlu tvoří prvních pět organických výsledků 67,60 % všech kliknutí a na Google připadá něco přes 70 % veškerého globálního provozu z vyhledávání na stolních počítačích. SEO se samozřejmě mění – postupy, které fungovaly dříve, již nyní nefungují. Ale jelikož se algoritmy vyhledávačů neustále vylepšují, aby byly jejich výsledky pro uživatele relevantnější, je důležité s těmito změnami držet krok.

Při změně struktury webu je nejlepší původní adresy přesměrovat pomocí kódu 301

Přesměrování může být dvousečná zbraň. Ačkoli Google nebude web penalizovat za příliš mnoho přesměrování, měli byste při vytváření a odstraňování stránek postupovat strategicky. Nejlepší je samozřejmě nefunkční odkazy přesměrovat, než je ponechat jako nefunkční stránku. Nezapomeňte však, že příliš mnoho přesměrování může ovlivnit uživatelský komfort. Například zpomalením rychlosti webu, vytvářením řetězců a smyček přesměrování (pokud nejsou optimalizovány), které mohou způsobit, že stránka nebude dostatečně rychle reagovat, což může vést k tomu, že lidé váš web zcela opustí a přejdou na konkurenční stránky. K přesměrování tedy přistupujte jen v případech, kdy je to skutečně vhodné.

SEO je jednorázová záležitost

Spousta lidí se domnívá, že SEO stačí jen nějak „zapnout“ a pak už funguje samo. To ovšem není pravda – SEO není jednorázová záležitost. SEO se neustále vyvíjí, protože se vyvíjí i vaše konkurence a algoritmy vyhledávačů. Než začnete vidět výsledky SEO a posunete se do první desítky výsledků vyhledávání, zabere to přibližně 6 měsíců práce. Ale tím to v žádném případě nekončí. V závislosti na vašem oboru a konkurenci můžete zaznamenat výkyvy a poklesy. Vzhledem k tomu, že se algoritmy, faktory vyhledávání, konkurence a preference zákazníků neustále mění, musíte na optimalizaci stránek neustále pracovat, aby zůstaly relevantní a konkurenceschopné. U SEO více než kde jinde platí, že kdo chvíli stál, již stojí opodál. Čím více budete na SEO správně pracovat, tím lepší výsledky budete u Googlu a Seznamu mít.

U klíčových slov záleží pouze na objemu vyhledávání

Pokud se SEO teprve začínáte, vězte, že jde o organický proces, který vyžaduje čas. Objem vyhledávání je dobrá informace, ale není to klíčový prvek pro rozhodování o vhodných klíčových slovech. Objem vyhledávání vám nic nepomůže, pokud klíčové slovo nevyjadřuje správný vyhledávací záměr, to znamená, že jej zadávají do vyhledávače lidé, jejichž úmysl není shodný s obsahem vaší stránky. Příklad: pokud prodáváte běžecké boty, optimalizace na klíčové slovo „kondiční běhání“ vám moc nepomůže, protože lidé možná hledají něco úplně jiného.

V Googlu se umisťuje pouze nový obsah

Nový obsah je skvělý, ale důležitá je také historie a důvěryhodnost. Z tohoto důvodu potřebujete starší obsah, který si zachovává svou kvalitu. Pokud neustále odstraňujete starý obsah, abyste se zaměřili na něco nového, děláte si tím medvědí službu. Svůj starší obsah můžete aktualizovat, vylepšit jej, doplnit o nejnovější poznatky. To je pro vyhledávače silný signál, že o váš obsah pečujete a udržujete jej aktuální, a tudíž poskytuje návštěvníkům webu kvalitní hodnotu.

SEO a sociální média se navzájem neovlivňují

SEO a sociální média na sobě do značné míry závisí a vzájemně se ovlivňují. Sociální média mohou pomoci dostat váš obsah k publiku, které je více spjato s vaším podnikáním. Pokud na svých sociálních kanálech sdílíte skvělý obsah, můžete zvýšit své šance na zviditelnění ve vyhledávačích a zvýšit návštěvnost své webové stránky. Vyhledávače totiž u webů hodnotí i tzv „sociální signály“.

Stránky, které lidé sdílejí, a o kterých se diskutuje, považují vyhledávače za relevantnější. Publikování na sociálních sítích může také zvýšit vaše šance na získání zpětného odkazu.

Čím více klíčových slov použijete, tím lépe

To je velice nebezpečný omyl. Naopak, měli byste se vyhnout tzv. „keyword stuffingu“, příliš vysoké hustotě klíčových slov. Algoritmy vyhledávačů dokážou velmi snadno odhalit, že je některý výraz použit častěji, než je nutné. Navíc takový text vypadá značně uměle a potenciální zákazníky snadno odradí. Zaměřte se proto na kontext a smysl textu, místo na frekvenci výrazů v obsahu. Vzhledem k tomu, že algoritmy vyhledávačů se stále více zaměřují na uživatelský zážitek, pište s ohledem na uživatele. Snažte se, aby váš jazyk byl co nejpřirozenější a nejkonverzačnější. Místo přeplňování klíčovými slovy přidejte více obsahu, který dodá textu kontext, jako jsou například infografiky, recenze a obrázky.

Klíčová slova jsou důležitější než obsah

Klíčová slova jsou sice stále důležitá, ale uživatelská zkušenost a kvalita obsahu jsou mnohem důležitější. Uvědomte si, že lidé na internetu hledají konkrétní informaci, nikoli klíčová slova. Pokud váš obsah bude obsahovat hledaná klíčová slova, ale nedokáže zodpovědět otázku, jejíž řešení uživatel hledá, je tento text zcela zbytečný. Vyhledávače se snaží přemýšlet jako lidé – pokud je obsah pro lidi nezajímavý, nebude zajímavý ani pro vyhledávače. Obsah tedy bude ve vaší SEO strategii vždy alfou a omegou. Je to to, co pomáhá přivést uživatele na váš web. Klíčová slova jsou jako nápis na krabici – zatímco obsah krabice je to, co skutečně chcete.

Musíte získat co nejvíc zpětných odkazů

To rozhodně neplatí. U zpětných odkazů záleží především na kvalitě, nikoli na kvantitě. Neplatí ani to, že mnoho nekvalitních odkazů dokáže vyrovnat jeden kvalitní. U odkazů totiž v první řadě záleží na relevanci. Autorita domény je užitečná, ale neměla by být jediným faktorem, po kterém jdete. Důležité je, zdali je váš odkaz užitečný pro návštěvníky odkazujícího webu. Spoléhejte na relevanci. Prověřujte každý zpětný odkaz. Je relevantní pro vaše podnikání, produkty a služby? Zpětné odkazy mají ukazovat, proč je váš obsah cenný. Nemusíte vždy shánět odkazy od obrovských společností.  Pokud jste malá místní firma, snažte se o získání odkazů z kvalitních a důvěryhodných místních webů, i když mohou mít nižší autoritu domény.

Strategický přístup k budování odkazů může rozhodnout o vašem úspěchu, zejména pokud se jedná o vysoce konkurenční odvětví, nebo optimalizujete na vysoce konkurenční klíčová slova.

zpětné odkazy

Na autoritě domény záleží pouze u zpětných odkazů

Na autoritě domény záleží, ale není to konečný cíl. Autorita domény je totiž relativní. Je to užitečná metrika, kterou je třeba zvážit v celkovém přístupu ke zpětným odkazům, ale relevance a kvalita webu spolu s dalšími metrikami jsou stejně důležité. A je důležité zohlednit také kontextovou relevanci. Weby s nízkou autoritou domény mohou být stále vysoce kvalitní a vysoce relevantní pro vaše podnikání a zákazníky. Mohou také generovat velkou návštěvnost, což je další metrika, na kterou je třeba se zaměřit při vytváření strategie budování odkazů, protože tito návštěvníci webu mohou přejít na vaše webové stránky prostřednictvím odkazů a mohou se stát buď novými zákazníky/klienty, nebo potenciálními partnery pro další rozvoj podnikání.

Na optimalizaci pro mobilní zařízení nezáleží, pokud vaše cílová skupina používá převážně stolní počítače

V roce 2021 pocházelo 60 % veškeré celosvětové návštěvnosti webových stránek z mobilních zařízení. Předpokládá se, že do roku 2025 bude téměř 73 % uživatelů internetu přistupovat k internetu výhradně prostřednictvím mobilních telefonů a tabletů. Pokud ještě nepoužíváte responzivní zobrazení webu, je na čase s tím začít. Optimalizace pro desktop i mobilní zařízení je proto nyní nutností. Bez ohledu na to, kolik uživatelů přichází na váš web z počítače, realita je taková, že Google posuzuje kvalitu stránek i podle toho, jak se zobrazují na mobilních zařízeních. Pokud má vaše konkurence stránky optimalizované pro mobilní zařízení, může vás ve výsledcích vyhledávání snadno předběhnout.

SEO je pouze pro velké firmy

To rozhodně není pravda! Pokud máte webové stránky a podnikáte, vždy byste je měli optimalizovat pro vyhledávače. Neustále se snažte své SEO vylepšovat. Není to jen o odkazech či klíčových slovech. Vaším cílem by mělo být vybudovat stránky, které jsou kvalitnější, než má vaše konkurence. Cílem vyhledávačů je totiž dodat uživatelům obsah, který bude nejlepší odpovědí nejen na to, na co se ptají, ale hlavně na to, co skutečně chtějí najít. Pokud budete lepší než ostatní, návštěvníci to poznají a s nimi se to dozvědí i algoritmy vyhledávačů. Ty vás následně odmění vyššími pozicemi.

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Vlastimil Malík

Foto zdroj: pixabay.com

 

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Upgates
FastCentrik
Shoptet
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
ecomail
Mailchimp