Věřte tomu nebo ne, ale automatizace PPC existovala už dávno před dobou ChatGPT. Co můžeme očekávat od správy PPC v době, kdy je populární umělá inteligence, strojové učení a automatizace? Vlastně se ukázalo, že zůstat u osvědčené manuální správy PPC omezuje efektivitu a marže. Ale vrstvení automatizace PPC není jen pro profesionály. Ať už spravujete jeden účet nebo 10 účtů, klíčem k úspěchu může být vedle automatizace i lidská složka.
V dnešním článku se dovíte:
- Co je to vrstvení automatizace PPC.
- Jak automatizace ovlivnila Google Ads.
- Jak automatizace ovlivnila odborníky na PPC.
- Případy použití pro vrstvení automatizace PPC.
Co je to vrstvení automatizace?
Vrstvení automatizace PPC je strategické využití více automatizačních nástrojů a pravidel pro správu a optimalizaci kampaní PPC. Hlavním cílem vrstvení automatizace PPC je zlepšit účinnost a efektivitu vašeho úsilí v oblasti PPC. Rozvrstvení automatizace využívá různé automatizační funkce, technologie a někdy i nástroje třetích stran na různých úrovních správy vaší kampaně.
Mezi příklady vrstvení automatizace patří:
- Inteligentní strategie nabídek - reklamní platformy se starají o nabídky klíčových slov na základě cílů zadaných v nastavení kampaně. Příklady Smart Bidding zahrnují Target CPA, Target ROAS, Maximize Conversions a další.
- Automatizovaná pravidla PPC - Reklamní platformy mohou spouštět konkrétní pravidla účtu podle plánu na základě cíle pravidla. Příkladem může být, že Google Ads pozastaví časově citlivé prodejní reklamy v určitý den a čas.
- Skripty PPC - Jedná se o bloky kódu, které zadávají reklamním platformám určité parametry, na které si mají dávat pozor, a pokud jsou tyto parametry splněny, platforma provede konkrétní akci.
- Karta Doporučení pro reklamy Google - Google vyhodnocuje výkonnost kampaní a sestavuje doporučení pro PPC marketéry, na základě kterých mohou buď přijmout opatření, nebo je v případě irelevantnosti odmítnout.
- Automatizační nástroje třetích stran - Nástroje jako Google Ads Editor, Optmyzr, Adalysis a další mohou pomoci posunout správu PPC na vyšší úroveň díky svému automatizovanému softwaru a dalším poznatkům.
Automatizace a strojové učení vytvářejí výstupy správy PPC na základě vstupů PPC marketérů, které přinášejí lepší výsledky kampaní.
Jak ovlivnila automatizace reklamy Google?
V průběhu let Google Ads (stejně jako Microsoft Ads, Meta atd.) zavedly pro obchodníky nespočet automatizačních funkcí.
Co je tedy jejich hlavním cílem? Usnadnit inzerentům správu placených médií.
V posledních letech se služba Google Ads zaměřila na malé a střední podniky (SMB) a tvrdí, že nastavení kampaně je tak snadné, že stačí zadat několik základních vstupů a zbytek přenechat společnosti Google.
Ačkoli se všichni shodnou na tom, že jednodušší správa placených médií zní skvěle, křivka učení pro marketéry nebyla zdaleka dokonalá.
Automatizace v podstatě převzala mnoho každodenních úkolů správy, na které byli inzerenti PPC zvyklí. Mezi několik automatizačních funkcí zabudovaných do platformy Google Ads patří např:
- Správa nabídek klíčových slov a kampaní.
- Rozšíření publika.
- Rozšíření klíčových slov.
- A mnoho dalšího.
Teoreticky zní skvěle, že Google Ads převezme velkou část náročné práce.
Ve skutečnosti však přechod na vrstvení automatizace zdaleka tak skvělý nebyl.
To nás vede k další velké otázce: Nahradí automatizace PPC marketéry?
Nahradí automatizace odborníky na PPC?
Propouštění a restrukturalizace pracovních míst v důsledku automatizace je jistě citlivé téma.
Když k tomu připočteme hrozící ekonomické zpomalení, zjistíme, že mnoho marketérů se drží svých pozic, jak jen to jde.
V marketingovém odvětví došlo k posunům v pracovních povinnostech, konkrétně v oblasti obsahu, díky platformám jako ChatGPT, Bard a dalším.
Je však na čase tuto debatu jednou provždy vyřešit.
Automatizace nenahradí potřebu PPC marketérů. Nezapomeňte, že automatizace již nahradila mnoho každodenních úkolů, které odborníci na PPC vykonávali v posledních zhruba deseti letech. To, co vidíme a budeme vidět i nadále, je posun v roli odborníků na PPC.
Vzhledem k tomu, že automatizace a strojové učení přebírají roli každodenní správy, budou odborníci na PPC trávit více času tím, že budou dělat např:
- Analýza dat a jejich kvality.
- Strategické rozhodování.
- Revize a optimalizace výstupů z automatizace.
Automatizace dokáže skvěle zefektivnit celkovou správu kampaní.
Samotné automatizační nástroje však nemohou nahradit lidský přístup a vytváření příběhu na základě dat a poznatků. V tom spočívá krása vrstvení automatizace PPC. Opřete se zkrátka o to, co vám automatizační nástroje nabízejí, a zbude vám tak více času na to, abyste se stali strategičtějším PPC marketérem.
Případy použití vrstvení automatizace PPC
Existuje mnoho způsobů, jak mohou PPC marketéři a automatizační technologie spolupracovat pro dosažení optimálních výsledků kampaní. Níže uvádíme jen několik příkladů, jak využít vrstvení automatizace ve svůj prospěch.
Využijte co nejvíce možností chytrých nabídek
Jak již bylo zmíněno výše, Smart Bidding je jedním z nejužitečnějších nástrojů pro automatizaci PPC. Služba Google Ads vyvinula vlastní automatizované strategie nabídek, aby vás zbavila nepřesného odhadování při ruční správě nabídek.
Chytré nabídky ale rozhodně nefungují na bázi nastav a zapomeň. Výstupy Smart Bidding mohou být pouze tak efektivní, jak efektivní jsou vstupy zadané systému strojového učení. Jak byste tedy měli používat automatizační vrstvení pro Smart Bidding?
Nejprve si vyberte strategii nabídek, která nejlépe odpovídá individuálnímu cíli kampaně. Můžete si vybrat z následujících možností:
- Cena za akci (CPA)
- Cílová návratnost výdajů do reklamy (ROAS)
- Maximalizace konverzí
- Maximalizace hodnoty konverzí
Vždy je důležité zavést určitá ochranná opatření, aby se snížila volatilita výkonu kampaně.
Zde by mohlo pomoci nastavení automatického pravidla, které vás upozorní, kdykoli je hlášena významná volatilita, např.:
- prudký nárůst nákladů na kliknutí (CPC) nebo nákladů.
- pokles počtu zobrazení, kliknutí nebo nákladů.
Oba tyto scénáře mohou být způsobeny křivkami učení algoritmu nebo mohou být indikátorem toho, že vaše nabídky jsou příliš nízké nebo příliš vysoké.
Reakce na doporučení pro zlepšení automatizovaných výstupů
Cílem reklamních algoritmů je být každý den chytřejší a zlepšovat výkonnost kampaní.
Opět však platí, že automatizované výstupy jsou jen tak dobré, jak dobré jsou vstupní signály, které mu byly na začátku poskytnuty.
Mnoho zkušených PPC marketérů má tendenci ignorovat kartu Google Ads Doporučení z důvodu často irelevantních návrhů.
To, že je v platformě uvedeno nějaké doporučení ale neznamená, že ho musíte realizovat. Krása tohoto nástroje spočívá v tom, že máte možnost danou příležitost odmítnout a následně společnosti Google sdělit, proč ji odmítáte.
Kontrolujte kartu Doporučení každý týden nebo jednou za dva týdny, abyste pomohli lépe trénovat algoritmy pro optimalizaci výkonu na základě toho, co signalizujete jako důležité. Časem vám tato doporučení a poznatky mohou ušetřit značné množství času v průběhu týdnů a měsíců, což vám zase poskytne více času na to, abyste se mohli zaměřit na strategická opatření ve vašem účtu (účtech).
Automatizace analýzy konkurence pomocí nástrojů
Jedna věc je zajistit, aby vaše reklamy a kampaně běžely vždy bez problémů. Další úrovní strategie je využití automatizace ke sledování konkurence a toho, co dělá.
Několik nástrojů třetích stran má funkce analýzy konkurence, které vás upozorní na položky, jako jsou např:
- Pokrytí klíčových slov.
- Obsahový marketing.
- Přítomnost na sociálních médiích.
- Podíl na trhu.
- A další.
Mějte na paměti, že tyto nástroje jsou placené, ale mnohé z nich jsou užitečné v mnoha dalších oblastech automatizace mimo analýzu konkurence.
Mezi tyto nástroje patří například Semrush, Moz nebo Google Trends. Cílem není jen držet krok s konkurencí a kopírovat to, co dělá.
Nastavení automatické analýzy konkurence vám pomůže zůstat v obraze a může posílit vaši pozici na trhu nebo reagovat tak, abyste se odlišili od konkurenčního obsahu.
Závěr
Vrstvení automatizace PPC je na trhu již nějakou dobu a každým rokem se vyvíjí. Automatizace sice nahradila některé aspekty práce správce PPC, ale nemůže nahradit nezbytné lidské složky účinné strategie PPC. Nebojte se proto využít automatizaci ve svůj prospěch.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Martina LeVeneur
Foto zdroj: pixabay.com