Stroj času
Pomocí tohoto nástroje můžete obnovit ztracené informace a získat přehled o směřování konkurenčních strategií.

Někdy vám jednoduchý nástroj může poskytnout neuvěřitelně silné poznatky. Jedním z takových nástrojů je i Wayback Machine. Tento online nástroj pořizuje historické snímky webových stránek a ukládá je do své veřejné databáze. Kdokoli může pomocí Wayback Machine zobrazit předchozí verze stránek nebo celých webů. Zde je několik chytrých způsobů, jak můžete Wayback Machine využít pro efektivní SEO.

Vyhledávání starších URL adres ze starých verzí webu

Jedním z nejužitečnějších způsobů využití Wayback Machine je vyhledání historických URL adres, které nebyly nikdy přesměrovány. Wayback Machine shromažďuje informace o webu v průběhu času. Může tedy mít přístup k údajům o URL adresách starých i více než 10 let. To je důležité zejména pro weby, které existují již dlouhou dobu. Je možné, že osoba, která web před lety spravovala, při migraci webu nemusela používat osvědčené postupy SEO a nedošlo proto ke správnému přesměrování. Wayback Machine zde může být záchranou. Můžete rychle najít staré adresy URL, které nikdy nebyly přesměrovány na současné verze.

Pomocí Wayback Machine lze snadno objevit starší verze klíčového obsahu z předchozích verzí stránek. Můžete tak najít adresy URL k přesměrování, které byste jinak pravděpodobně nikdy neobjevili.

Chcete tento postup posunout na další úroveň? Můžete využít rozhraní API Wayback Machine k vyhledávání historických přesměrování. Dotazem na API rozhraní můžete hromadně exportovat starší URL adresy. Pro větší weby to může být mnohem efektivnější.

Vyhledání předchozího obsahu stránek

Obsah webových stránek se v průběhu času mění. K tomu dochází z různých důvodů (např. SEO, CRO, migrace webu nebo zdůraznění různých aspektů produktu). Jakékoli změny obsahu, zejména pokud jsou významné, s sebou vždy nesou určité riziko. V tomto případě přichází na řadu Wayback Machine.

Pokud po změně obsahu zaznamenáváte velké ztráty v hodnocení, můžete zkontrolovat Wayback Machine a objevit předchozí verze stránek. Obnovení obsahu do původní verze by mohlo pomoci vašemu obsahu získat zpět ztracenou viditelnost.

I když změna obsahu nemusí být jedinou příčinou poklesu hodnocení, pohled zpět na předchozí obsah v době nejvyššího hodnocení by vám mohl pomoci otestovat obnovení části obsahu do starších verzí a zjistit, zda to pomůže zlepšit viditelnost.

Nalezení starého souboru robots.txt

Dalším skvělým využitím Wayback Machine je kontrola toho, jak se změnil soubor robots.txt oproti předchozím verzím. To může být užitečné zejména při migraci webu, pokud se soubor robots.txt změnil a nemáte k dispozici verzi původního souboru. Pomocí toho můžete analyzovat, jak se soubor robots.txt v průběhu času měnil. Použití Wayback Machine může být velmi efektivní způsob, jak vyhledat staré verze souboru robots.txt.

Jaké sekce přidává na své stránky konkurence

Stránky v konkurenčním oboru běžně přidávají nebo aktualizují obsah. U klíčových slov s nejvyšší prioritou vaši konkurenti pravděpodobně provádějí časté aktualizace svých stránek ve snaze zlepšit jejich viditelnost. Sledování těchto změn může být obtížné. Naštěstí vám Wayback Machine umožňuje pochopit, jaké typy aktualizací provádí konkurence ve svém obsahu.

Při provádění analýzy konkurence se jedná o nesmírně cenné informace. Tyto změny mohou být podkladem pro redakční strategii, kterou použijeme na vlastní stránce.

Určení obsahových rozdílů může být obtížné. Vyžaduje to ruční přezkoumání. Můžete však použít nástroje, jako je Diffchecker, které změny obsahu snadno odhalí.

Jak často konkurenti aktualizují obsah

Pomocí nástroje Wayback Machine můžete zjistit, jak často konkurenti aktualizují obsah. To je užitečné zejména v případě, že se nacházíte v prostředí, kde je pro viditelnost důležitá čerstvost obsahu. Vzhledem k tomu, že technologie se extrémně rychle vyvíjejí, je pravděpodobné, že u výrazů jako "nejlepší telefony s Androidem" záleží na čerstvosti, protože se produkty často mění. Proto bychom mohli chtít prozkoumat, jak často musíme aktualizovat vlastní obsah, abychom zůstali konkurenceschopní.

Pomocí Wayback Machine můžeme sestavit časovou osu, jak často vaše konkurence své články aktualizuje. Podíváme-li se na předchozí časové razítko na stránce, můžeme v zařízení Wayback Machine vyhledat nejnovější historickou verzi, která tomuto datu předchází. Chceme-li například najít aktualizaci, která proběhla před 1. prosincem 2022, můžeme vyhledat, jak vypadala verze z 23. listopadu 2022.

Opakováním tohoto postupu můžeme vytvořit časovou osu toho, jak často společnost vašeho konkurenta tuto stránku aktualizuje. Na základě těchto údajů můžete například zjistit, že konkurence aktualizuje svůj obsah s měsíční frekvencí. Stejnou frekvenci aktualizací byste mohli chtít použít i pro váš obsah, abyste zůstali konkurenceschopní.

Zpět na Wayback

Ve světě, kde se web neustále mění, je Wayback Machine neocenitelný. Tento nástroj můžete využít mnoha způsoby, abyste obnovili ztracené informace a získali přehled o směřování konkurenčních strategií. Ujistěte se, že Wayback Machine patří do vaší sady SEO nástrojů.

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Vlastimil Malík

Foto zdroj: pixabay.com

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Upgates
FastCentrik
Shoptet
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
ecomail
Mailchimp