Optimalizace PPC kampaně
1.10.2012 spustil Google nový nástroj pro administraci měřících kódů nazvaný Tag Manager.

Google Tag Manager

Webová analytika

Internetový marketing začíná být naprosto svérázným odvětvím, které je prošpikováno mnoha nástroji pro měření, monitoring a sledování všeho možného. Jednou z velmi rozšířených filozofií pro sledování zdrojů návštěvnosti je značkování URL adres. V jednoduchosti jde o to, že se cílová stránka kromě své běžné adresy ještě navíc označí několika parametry, které Vám v reportovacích nástrojích potom pěkně roztřídí příchozí návštěvníky podle stránky, ze které přišli. A nejen to. Můžete si tak označit ze které konkrétní kampaně na dané stránce přišli a dokonce i třeba klíčové slovo nebo konkrétní banner, který je zdrojem dané návštěvy.

Všechny tyto informace jsou nepochybně velmi cenné. Na jejich základě jsme schopni nejen vyhodnocovat výkon jednotlivých zdrojů návštěvnosti a kvalitu návštěv z dané stránky přicházející, ale také určit jak moc asi relevantní je námi připravený banner nebo kontextová reklama. Optimalizace PPC kampaně> je potom mnohem efektivnější. Nevýhodou tohoto principu značkování kampaní je fakt, že tyto kódy pro měření chce nyní implementovat každý druhý systém. Kromě PPC systémů jako jsou Sklik, Google AdWords nebo eTarget chtějí měřit zdroje návštěvnosti pomocí značek i běžné srovnávače zboží jako služby Zboží.cz nebo Heureka.cz. Značkovací kódy se používají nejen pro třídění zdrojů návštěvnosti, ale ve formě HTML kódu i pro měření konverzí a pro pokročilé a velmi úspěšné techniky jako je třeba remarketing. Ten je mimochodem velmi efektivní pro propagaci eshopů, což si můžeme v blogu popsat někdy příště.

Nástroj pro správu měřících kódů Google Tag Manager

Prvního října 2012 uvolnil Google svůj nástroj Tag Manager, který by měl sjednotit a usnadnit správu výše popsaných trackovacích kódů nejen pro PPC kampaně, ale i pro další zmíněné marketingové nástroje. Nástroj je dostupný bezplatně, stejně jako vynikající Google Analytics či Google Webmaster Tools. Google má tak na poli sofistikovaných nástrojů pro webové marketéry další silný software, který zřejmě velmi brzy předčí své konkurenty a z historického pohledu zároveň i předchůdce, mezi které patří například TagMan, Satellite nebo Site Tagger. Zmíněné nástroje navíc nejsou zdarma, což hraje do karet právě Google Tag Manageru.

Pokud stále není jasné v čem je výhoda takového nástroje, pokusím se to vystvětlit nyní. Většina PPC systémů umožňuje vygenerovat HTML kód, který je potřeba vložit na stránku bezprostředně následující po konverzi a tento kód pak měří, kolik konverzí bylo realizováno přes vybraný systém PPC. HTML kód navíc obsahuje JavaScript a ten se automaticky spojuje s analytickými servery a zapisuje potřebné informace do centrální databáze. Komplikace bývá často právě s nasazením tohoto měřícího kódu, jelikož ten kdo má web pod kontrolou marketingově, jej často nemívá v moci technologicky. A programátoři a kodéři naopak často nemají čas na neustálé vkládání měřících kódů či značkování URL adres. V takové chvíli je komfortním řešením právě Google Tag Manager.

Nasadit trackovací kód pomocí Tag Manageru je prosté. Existují dokonce i šablony pro vložení kódu pro Google Analytics, konverzního kódu AdWords, remarketingu a další. Přidání kódů třetích stran jako je konverzní měření Skliku nebo měření konverzí Heureka by také neměl být žádný problém. Díky možnosti implementace vlastního HTML kódu či adresy obrázkového souboru můžete do kontejneru Tag Manageru vložit i své vlastní měřící kódy. Šablony jsou však výhodnější z pohledu jejich aktualizace. Změna na novou verzi je totiž plně automatická. Nemusíte se už tak trápit tím, že kód konverze AdWords má novou formu, která pracuje malinko jinak než předchozí verze.

Technické řešení Google Tag Manageru

A v čem je to jednodušší technicky? Na webech je umístěn jeden univerzální obecný měřící kód, tzv. kontejner. Ten je na každé stránce webu a je vždy stejný. Komunikuje s řízením z Vaší administrace, kam vkládáte jednotlivé už konkrétní měřící kódy a pravidla pro jejich použití. Snadno tak nastavíte, že daný kód bude volán výhradně na stránce s URL adresou /potvrzeni-objednavky.html a nikde jinde. Nemusíte však přitom znát FTP ani CMS přístupy k webu samotnému, vše se odehrává na straně manažeru. Samotný kontejner využívá jednak jazyka JavaScript a také známých měření pomocí obrázků o velikosti jednoho pixelu. Oproti Google Analytics a Google AdWords, které jsou si značně blízké a lze je mezi sebou do značné míry i propojit, je Tag Manager zcela autonomní nezávislý nástroj.

Překážkou nejsou ani moderní a interaktivní prvky webových stránek jako jsou modální okna (lightbox), dynamické kontejnery apod. Kromě technické implementace je také velmi dobře řešeno zabezpečení a systém práv. Vzhledem k tomu, že bude nástroj zřejmě často využíván třetí stranou (marketingové agentury, specialisté internetového marketingu) pro implementaci měřících kódů na webech svých klientů, jež nemají kapacity IT oddělení, je systém práv naprosto stěžejním elementem takového software. Tag Manager tak umožňuje různá business workflow. Pokud si například marketingové oddělení firmy usmyslí, že bude realizovat pomocí třetí strany remarketingovou kampaň, specializovaná firma může s využitím Tag Manageru navrhnou měřící kódy, ty zaslat ke schválení řediteli objednatele či IT manažerovi a po schválení se kódy ihned objeví na webu. Není přitom zapotřebí téměř žádná kapacita a práce na straně techniků či webmasterů firmy, jež si remarketingovou kampaň u specialistů třetí strany objednala.

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Upgates
FastCentrik
Shoptet
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
ecomail
Mailchimp