Header
Internetové stránky se liší stylem, kvalitou a formátem. Co mají všechny weby společné? Záhlaví. Pruh v horní části usnadňující navigaci.

Ačkoliv záhlaví zabírá jen minimální část z celého webu, pro uživatele je nejzajímavějším prvkem. Ti, kteří chtějí zanechat ten nejlepší dojem, se budou snažit dosáhnout té nejlepší rovnováhy. Poskytnout uživateli prostřednictvím záhlaví intuitivní, jedinečné a stimulující rozhraní, které zjednoduší orientaci na celém webu. V tomto příspěvku s vámi budeme sdílet hned 24 příkladů pro záhlaví webových stránek při rozdělení:

  • Na to, co je záhlaví webu.
  • Co zahrnout do záhlaví vašeho webu.
  • Doporučíme postupy pro správnou optimalizaci vedoucí ke konverzi.
  • Svým záhlavím poskytnete skvělý uživatelský dojem a podpoříte své marketingové cíle.

Co je hlavička webu?

Záhlaví internetových stránek je vizuální typografický pruh či nabídka nacházející se obvykle v horní části webu. Obsahuje celou řadu důležitých komponent, na které lze libovolně kliknout. Nepostradatelným prvkem záhlaví je logo, přihlašovací tlačítko, navigační značky a další. Prakticky všechny stránky, i ty nejzákladnější, mají na své domovské stránce záhlaví a mnoho z nich má na ostatních stránkách další varianty záhlaví.

Každé záhlaví webových stránek má dvojí funkci:

  • Navigační – základním cílem záhlaví je umět návštěvníky efektivně navést na jiné stránky webu.
  • Marketingovou – je-li záhlaví dobře navrženo, stane se skvělým marketingovým aktivem a propagačním prostředkem pro vaši firmu.

Co má záhlaví webu obsahovat?

Připravili jsme pro vás několik prvků, které se mohou objevit ve vašem záhlaví webu. Je ale důležité poznamenat, že ne každá hlavička bude obsahovat tyto položky. Závisí především na vašem oboru, typu podnikání a celkovém vzhledu webu. Záhlaví se může měnit v závislosti na stránce, na které se v rámci svého webu aktuálně nacházíte. Například záhlaví domovské stránky může obsahovat 5–6 rozklikávacích prvků, zatímco na stránce zdrojů může záhlaví obsahovat už méně ikon, na které lze také kliknout.

Důležitými parametry záhlaví je:

Logo

Většina webových stránek má ve svém záhlaví začleněno logo. To by mělo být výrazné, dominantní, dobře zapamatovatelné. Po kliknutí na logo se uživatel vrátí zpět na domovskou stránku. Pokud se ztratí, může se vždy spolehnout, že logo jej nasměruje zpět na hlavní stranu.

Navigační odkazy

Navigační odkazy jsou také základním prvkem každé webové stránky. Obvykle budete chtít ponechat hlavní možnosti navigace na 5–6 prvků. Na které stránky budete těmito navigačními odkazy své návštěvníky směrovat, se liší v závislosti na vašem oboru. U některých firem navigační odkazy přesměrují na stránku „ O nás“, stránku „Produkty nebo služby“ stránku „Ceny“, „Zdroje“ nebo „Kontaktujte nás“. Pro ostatní je to stránka „Kariéra“. Vše závisí na oboru.

  • Produkt – poskytne návštěvníkům podrobný pohled na různé typy produktů či funkcí.
  • Řešení – zavede návštěvníky na stránku, kde mohou vidět, jak lze platformu vaší společnosti využít v různých scénářích. Nalézt zde mohou také různé balíčky a jiné důležité informace.
  • Zdroje – sem se často směřuje blog, posudky, případové studie.
  • Ceny - zde návštěvníci najdou komplexní stránku zobrazující různé balíčky předplatného platformy.

Určitě stojí za zmínku, že některé platformy SaaS se vyhýbají zveřejňování svých cenových balíčků. To platí zejména pro podniková řešení, která jsou přizpůsobena a postrádají jednotnou cenovou strukturu.

Vyhledávací lišta

V minulosti design webu sázel na vyhledávací lišty, které měly za úkol snadnější vyhledávání obsahu na webu. Dnes už se vyhledávací lišty až tak nepoužívají. Když je uvidíte, poznáte vyhledávací lištu tak, že je označená ikonkou lupy. Dnes se vyhledávací lišty dávají spíše do záhlaví nabídky v blogu než do záhlaví domovské stránky. Přesto ji některé weby uvádějí v záhlaví své domovské stránky pro případ, kdyby návštěvník webu hledal důležité informace hned na začátku návštěvy.

Nákupní košík

Jde o nejdůležitější prvek pro ty weby, které nabízejí nákup produktu či služby. Jde o výzvu k akci, která je základem webových stránek právě elektronického obchodu. Umístěna by měla být vpravo nahoře a měla by mít ikonu nákupní tašky nebo nákupního košíku.

Tlačítka sociálních médií

Tlačítka sociálních médií grafici rádi umisťují do zápatí webových stránek, ale některé weby si je umisťují do záhlaví.

Přihlašovací pole

Pokud má webová stránka možnost přihlášení, v záhlaví by mělo být obsaženo přihlašovací pole. Pokud jste i vy aktivním zákazníkem, budete mít uživatelské jméno a heslo, které můžete zadat pro získání přístupu, a nebudete chtít hledat přihlášení někde na stránce. Většina hlavních platforem proto nabízí získání přístupu prostřednictvím vašeho účtu Google, čímž usnadňuje přihlášení svých uživatelů a nabídne mnohem přívětivější uživatelské prostředí. Určitě doporučujeme!

CTA

Všimněte si, že téměř ve všech případech můžete v záhlaví vidět „Výzvu k akci“. Dnes se jedná o nejpoužívanější prvek na webu. Chtějte ho využít pro podporu vašich cílů. Může to být použití pro registraci, kontaktování firmy, zahájení bezplatné zkušební verze, použití bezplatného nástroje apod.

Doporučené postupy pro záhlaví webových stránek

  • Vsaďte na barevný kontrast – naprosté minimum by měl být poměr 4,5:1 mezi barvou pozadí záhlaví a zvoleným písmem. To platí pro záhlaví spolu se všemi sekundárními informacemi, které jsou v něm obsaženy. Můžete chtít také ztmavit pozadí stránky, jakmile se zobrazí kompletní nabídka záhlaví, aby lépe upoutala pozornost.
  • Zahrňte výzvu k akci– zmínili jsme to výše, ale stojí za to zmínit to znovu. Ať už se jedná o kontaktování vaší firmy, vyzkoušení bezplatného nástroje, zahájení zkušební verze.
  • Podpořte konverzi – některé weby vás doslova uchvátí svým designem a dynamickým scrollytellingem, ale většina webů má jedno společné. Všechny chtějí, abyste na webu provedli konverzi. Věděli jste, že jako majitel webu máte pouhých 15 sekund na to, abyste návštěvníkům poskytli hodnotu, kterou hledají, než váš web zavřou? Usnadněte jim navigaci na důležité stránky za všech okolností. Nemluvě o tom, že za všech okolností uvidíte tu veledůležitou CTA.
  • Udělejte to intuitivní – než si vyberete jedno záhlaví pro svůj vlastní web, prozkoumejte konkurenční weby a další weby ve vašem oboru a zjistěte, co je nejčastější. Navigace na webu není oblastí, kde byste měli být za každou cenu jedineční.
  • Optimalizujte pro mobilní zařízení – pokud nepoužijete formát odpovídající mobilnímu zařízení, váš web nebude úspěšný. Nejběžnějším přístupem pro záhlaví je konfigurace nabídky „hamburgerů“.

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Vlastimil Malík

Foto zdroj: pixabay.com

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Upgates
FastCentrik
Shoptet
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
ecomail
Mailchimp