marketing pro restaurace
Zjistěte, jak propagovat svou novou restauraci a přivést do ní spoustu spokojených hostů, kteří se budou rádi vracet.

Konkurence mezi restauracemi je velmi tvrdá, obzvláště v současné době, kdy lidé neradi utrácejí. Abyste se svou novou restaurací uspěli, potřebujete skutečně neprůstřelný marketingový plán. V tomto článku najdete kreativní, strategickou a konkurenční inspiraci, kterou potřebujete, abyste přilákali, uspokojili a udrželi zákazníky, kteří se k vám poté budou rádi vracet.

Neexistuje jediný "nejlepší způsob", jak uvést novou restauraci na trh, protože vše závisí na kategorii, potenciálních hostech, lokalitě a dalších věcech – toto jsou však základní kroky, které by měl každý majitel nové restaurace podniknout:

Vytvořte identitu značky své restaurace

Identita vaší značky je víc než jen barvy či logo. Představuje osobnost vašeho podniku, emoce, které chcete v zákaznících vyvolat. V první řadě tedy definujte svou cílovou skupinu a poté ji dále rozdělte na jednotlivé „zákaznické persony“ podle zájmů a životních stylů. Stanovte si téma a atmosféru, která bude dobře fungovat u všech těchto skupin, a pak ji důsledně vyjadřujte v každém marketingovém  obsahu, který vytvoříte, a v každé akci, kterou podniknete.

Pořiďte si webové stránky

Bez webu se neobejdete. Minimálně potřebujete domovskou stránku, stránku o nás, stránku s jídelním lístkem a kontaktní stránku. V ideálním případě však budete chtít stránku s recenzemi, fotogalerii, blog a dokonce i stránku s nejčastějšími dotazy. O optimalizaci webu si řekneme více později, ale důležité je uvědomit si, že vaše webové stránky slouží současným i potenciálním strávníkům a musí být profesionální – na prvním dojmu totiž nejvíce záleží!

Založte si profily na sociálních sítích

Další na seznamu budování vaší online prezentace jsou vaše profily na sociálních sítích. Nejoblíbenějšími platformami sociálních médií pro restaurace jsou Facebook a Instagram, ale je možné využít i TikTok, Twitter, YouTube a dokonce i LinkedIn.

Lokální SEO

Ačkoli Google může odvodit vaši polohu na základě vašich online informací a polohu zákazníka na základě jeho IP adresy, neznamená to, že se budete umisťovat v místních výsledcích při každém relevantním vyhledávání. Jinými slovy, musíte se věnovat lokálnímu SEO:

  • Vložte mapu Google s vaší polohou na stránku s kontakty.
  • Pravidelně publikujte obsah specifický pro vaši lokalitu.
  • Získejte online recenze (faktor číslo jedna v hodnocení v rámci lokálního SEO).
  • Ujistěte se, že jsou vaše informace ve všech vašich online zdrojích co nejvíc totožné. Google nemá rád nekonzistenci!

Investujte do placených reklam

Spuštěním placených PPC reklam na platformách, jako je Google a Facebook, se vaše restaurace dostane k mnoha potenciálním hostům. Pomocí cílení na lokalitu zajistíte, že se vaše reklamy zobrazí pouze uživatelům v určitých městech nebo v určitém okruhu (eliminujete tak nerelevantní prokliky, které vás mohou stát zbytečně mnoho peněz za reklamu).

Mějte PPC strategii pro mobilní zařízení

Mobilní PPC reklamy bývají levnější než reklamy pro stolní počítače a navíc se mohou mobilní zařízení pochlubit působivým konverzním poměrem. Opravdu skvělé je, že Google Ads umožňuje nejrůznější možnosti přizpůsobení a cílení na mobilní zařízení, které vám umožní vytěžit z PPC reklam maximum. Například můžete zvýšit nabídky za proklik v době kolem večeře, kdy uživatelé často hledají rychlé občerstvení na svých mobilních telefonech. Zvýšení nabídek v době večeře zvýší vaše šance na zobrazení konkrétního dotazu. To znamená, že můžete být první reklamou, která se hladovému člověku zobrazí na vyhledávání "pizza v okolí".

mobilní telefon

Založte si blog

Založení vlastního blogu je skvělý způsob, jak budovat komunitu a navázat kontakt se zákazníky. Blogy nabízejí možnost experimentovat se stylem a osobností vaší restaurace. Podělte se o své úspěchy a problémy, vtipné historky, recepty a cokoli dalšího, co by podle vás mohlo vaše zákazníky zajímat.

Blog může být obrovský projekt, ale nemusí být. Blog může být tak jednoduchý nebo složitý, jak si přejete. Nemusíte na něj psát neustále (kvalita má přednost před kvantitou), ale je dobré mít blog restaurace zřízený pro případ, že máte nějaké oznámení nebo novinku, které chcete dostat do světa.

Fotografie jídla

Pokud jste se někdy přihlásili na Instagram, jistě chápete, že fotky jídla jsou velmi důležité. Pravděpodobně tím nejlepším způsobem, jak propagovat svou restauraci na internetu, jsou kvalitní fotografie vyvolávající Pavlovův reflex. Vizuální obsah je v dnešní době na internetu velmi žádaný a lahodně vypadající fotografie na vašich webových stránkách a na různých sociálních sítích jsou pro přilákání hladových očí nezbytné.

Upozorňujeme však, že pořídit opravdu skvělé fotografie jídla může být těžší, než se zdá, protože klíčovým faktorem je často osvětlení. Zvažte možnost najmout si profesionála, který pořídí špičkové fotografie.

Sdílejte své recenze

Nejenže množství a kvalita recenzí ovlivňuje to, jak vysoko se umístíte ve výsledcích a zda zákazníci kliknou na váš výsledek, ale i obsah těchto recenzí je vynikajícím marketingovým materiálem. Zajistěte, aby se kladné recenze objevily na vašich webových stránkách, sdílejte je na sociálních sítích, a začleňte recenze na konkrétní jídla do svého jídelního lístku.

Buďte aktivní na Instagramu

Marketing na Instagramu je pro restaurace velmi důležitý. Ukažte lidem interiér a exteriér své restaurace, své nejlepší pokrmy a využijte Instagram jako místo, kde si můžete pohrát s identitou své značky. Například restaurace s čistě přírodními produkty zdravé výživy by mohla zkusit pořizovat fotky při sportu nebo jiných aktivitách, o kterých si myslíte, že se vaší fanouškovské základně budou líbit.

Nezapomeňte také na hashtagy – ať už využijete populární hashtagy, nebo si vymyslíte vlastní, hashtagy jsou skvělým způsobem, jak navázat kontakt s potenciálními hosty.

Oslovování blogerů zabývajících se jídlem

Když jste nová restaurace, může být obtížné získat recenze a povědomí veřejnosti o vašem podniku. Jedním ze skvělých způsobů, jak získat recenze a ohlasy na webu, je pozvat foodblogery do své restaurace, aby ji vyzkoušeli. Zvažte nabídku jídla nebo předkrmu zdarma a požádejte je, zda by byli ochotni vaši restauraci ohodnotit a podělit se o své zkušenosti na internetu. Někteří blogeři mohou vaši nabídku odmítnout, ale čím více blogerů se zeptáte, tím větší máte šanci získat pozitivní zpětnou vazbu a vzbudit větší zájem na internetu.

Někteří foodblogeři mají velké množství příznivců a získání jejich pozornosti může mít na vaši restauraci velký vliv. I pouhý jeden článek nebo zmínka od významného foodblogera může mít pro snahy o propagaci restaurace obrovský význam.

Sdílejte pozitivní ohlasy

Další důležitý tip pro marketing restaurací – když se o vás zmíní foodbloger nebo časopis, nezapomeňte se pochlubit touto publicitou na svých webových stránkách a prostřednictvím sociálních médií. Fanoušci budou tuto informaci šířit dál a nově příchozí návštěvníky povzbudí k osobní návštěvě, když uvidí, že se důvěryhodné zdroje vyjadřují o vaší restauraci pozitivně.

Soutěže na sociálních sítích

Klíčem k soutěžím na Facebooku a Instagramu je mít atraktivní cenu. Nabídněte výhercům něco konkrétního, například jídlo zdarma, večeři pro dva, rozvoz na měsíc zdarma a podobně. Nechte lidi, aby se soutěže zúčastnili tím, že o vaší firmě napíší a označí ji a/nebo použijí váš hashtag na Instagramu. Je to skvělý způsob, jak zvýšit počet svých sledujících a přilákat místní publikum.

sociální média

Používejte místní suroviny

Zákazníci rádi slyší, že jedí místní jídlo, a získávání místních surovin z blízkého okolí může hodně přispět k posílení vaší fanouškovské základny a zajistit vám pozitivní pověst v komunitě. Pokud to není mimo váš rozpočet, rozhodně tuto možnost zvažte!

Tombola

Nechte zákazníky vhodit své vizitky či kartičky s kontaktními údaji do misky pro tombolu. Odměna může být různá – oběd pro vítěze a 10 přátel, happy hour se slevou na nápoje, cokoli, na co máte chuť!

Nejenže jsou tyto tomboly zábavné, ale můžete také tyto kontaktní údaje využít tím, že zákazníkům pošlete e-mail. Dejte jim vědět, že sice tentokrát nevyhráli, ale že se mohou přihlásit k odběru vašeho newsletteru, aby byli informováni o další příležitosti zúčastnit se soutěže, a navíc mají možnost dozvědět se o slevách a dalších nabídkách, které by se jim líbily. Získáte tak spoustu nových  odběratelů vašeho e-mailového newsletteru!

Závěrečné marketingové tipy pro restaurace

Zde je několik závěrečných tipů, které vám pomohou ušetřit čas, udržet si pozitivní pověst a co nejlépe využít každou korunu a minutu, kterou věnujete marketingu své restaurace.

Podporujte obsah vytvářený uživateli

Obsah vytvářený uživateli (nazývaný také UGC) je skvělým způsobem, jak rozvíjet osobní a důvěrnou spolupráci s uživateli. Uspořádejte fotografickou soutěž tím, že požádáte zákazníky, aby se podělili o své oblíbené jídlo ve vašem podniku, a příspěvky sdílejte na své stránce (nebo sdílejte příspěvky na různých sociálních sítích). Zvažte možnost odměnit některé náhodné šťastlivce v soutěži jídlem zdarma nebo jinou cenou!

Zveřejňování a propagace obsahu vytvářeného uživateli ukazuje zákazníkům, že si jich vážíte, a z příležitostných návštěvníků se tak stávají zarytí příznivci.

Načasujte si tweety

Twitter může být pro restaurace skutečným pokladem a načasování vašich tweetů může mít velký vliv na hladové žaludky. Zkuste tweety vytvářet a plánovat v různých denních dobách, abyste se zaměřili na konkrétní skupiny lidí, kteří chodí na snídani, oběd nebo večeři (v závislosti na vaší nabídce).

Sledujte svou online reputaci

Jednou z nejdůležitějších věcí, kterou je třeba v marketingu restaurací vědět, je, že existuje nespočet míst na internetu, kde vás mohou zákazníci hodnotit a mluvit o vás – i když jste si na dané platformě nezaložili výpis. V rámci správy reputace můžete:

  • Pravidelně v Googlu vyhledávat a identifikovat automaticky vytvořené výpisy.
  • Nastavit upozornění Google Alerts, která vás upozorní, když se název vaší firmy (nebo jiné určené klíčové slovo) objeví v novém obsahu na webu.
  • Investovat do placených nástrojů pro správu sociálních médií, jako je Hootsuite nebo Buffer, abyste měli přehled o příspěvcích, zmínkách a přímých zprávách.

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Vlastimil Malík

Foto zdroj: pixabay.com

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Upgates
FastCentrik
Shoptet
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
ecomail
Mailchimp