
Podvodná kliknutí na PPC reklamu jsou neustálou výzvou pro ty, kteří působí v digitálním reklamním průmyslu. Pro zadavatele reklamy, kteří provozují PPC kampaně, mají podvodná kliknutí devastující dopad na jejich marketingový rozpočet, ROAS a data kampaní.
Zde je šokující statistika: 20% kliknutí na PPC reklamy je způsobeno podvodným způsobem. Organizace, které hledají řešení, která zabrání podvodným klikům ovlivňujícím jejich kampaně, však musí překonat pojem "klikací podvod" jako obecný termín.
Ve skutečnosti existuje několik typů podvodných kliknutí, které se zaměřují zejména na PPC. V tomto článku si povíme o typech reklamního podvodu, o kterých by zadavatelé reklamy měli vědět jak je detekovat a nakonec jak jim nejlépe předcházet.
5 typů podvodných kliknutí ovlivňujících PPC kampaně
Podvodná kliknutí v PPC (Pay-Per-Click) se vyskytují ve světě internetového reklamního průmyslu. Jedná se o nelegitimní akce, při kterých jsou kliknuty na reklamní odkazy nebo bannerové reklamy s cílem generovat neoprávněný provoz nebo zvýšit náklady inzerenta.
Podvodná kliknutí mohou mít negativní dopad na inzerenty, protože vedou k vyčerpání reklamního rozpočtu a snižují efektivitu reklamních kampaní. Reklamní platformy se snaží rozpoznat a zabránit podvodným kliknutím pomocí algoritmů pro detekci a monitorování neobvyklého chování a provozu.
Obecně lze říci, že klikací podvod je prováděn dvěma hlavními aktéry: podvodnými vydavateli a konkurencí.
Podvodníci používají různé metody ke zneužívání klikání. Zde si představíme pět hlavních typů.
Zlí boti
Boti obecně tvoří 40% veškerého internetového provozu. Avšak pozor byste si měli dávat na zlé boty. Tyto automatizované skripty jsou použity k opakovanému klikání na PPC reklamy, aniž by za tím byl skutečný zájem uživatele. Tyto boty mohou být naprogramovány k imitaci lidského chování a obtížně je odhalit.
Zlí boti jsou velmi zákeřnou formou reklamního podvodu a projevují se opakovanými úkony, jako je generování falešných kliknutí, a to v extrémně rychlém tempu. Díky tomu jsou schopny generovat masivní množství podvodných kliknutí na PPC kampaně, které rychle vyčerpávají rozpočet.
Zlí botí nejen vyčerpávají rozpočet PPC, ale také zvyšují náklady na PPC kampaně a ztěžují dosažení zisku.
Klikací farmy
Klikací farmy se liší v míře sofistikace, ale koncept je jednoduchý. Představte si velkou místnost plnou lidí sedících před počítači a/nebo telefony. Tito pracovníci jsou placeni malou částkou za manuální klikání na online PPC reklamy s cílem zvýšit míru prokliků a vyčerpat rozpočet PPC reklam.
I když jsou klikací farmy často nesofistikované operace, často se nacházejí v zemích, kde je malá regulace v oblasti reklamních podvodů (například v Číně, Indii a na Filipínách). To znesnadňuje prevenci vlivu klikacích farem.
Provoz z datových center
Datová centra a poskytovatelé hostingu jsou pro podvodníky užitečným prostředím. Poskytují veškerou potřebnou infrastrukturu pro provádění podvodů, jako jsou rychlé sítě s vysokou propustností, anonymitu a hardwarové prostředky na vyžádání.
Podvodníci využívají datová centra především jako proxy/anonymizační VPN, aby zakryli své operace nebo polohu a spouštěli z těchto počítačů malware a automatizovaný software. Byly odhaleny některé podvodné operace, kdy podvodníci využívali stovky serverů v cloudových datových centrech k provozu prohlížečů a emulátorů, generujících obrovské množství mobilního a desktopového provozu.
Spamování kliknutí
Podvodníci provádějí spamování kliknutí s cílem vyčerpat PPC rozpočty konkurentů pomocí zaplavení reklam falešnými kliknutími. Klikový spam se děje, když podvodníci provádějí kliknutí za skutečné uživatele, kteří je vůbec neudělali.
Klikový spam se děje, když uživatel otevře mobilní webovou stránku nebo aplikaci, kde již podvodníci působí. Odtud mohou podvodníci:
- Provést falešná kliknutí na pozadí
- Posílat kliknutí na neviditelné reklamy pracující na pozadí
- Posílat kliknutí ze zařízení uživatele náhodným prodejcům a obdržet odměnu za reklamy
Geomasking
Geomasking je technika reklamního podvodu, kterou podvodníci využívají ke skrytí místa, ze kterého generují kliknutí. PPC inzerenti často utrácejí více nebo méně prostředků na PPC kampaně v závislosti na umístění potenciálních zákazníků (to závisí na tom, které lokality považují za cennější).
Podvodníci zfalšují IP adresy, aby inzerenty přesvědčili, že kliknutí jsou cennější, než ve skutečnosti jsou, čímž dochází k vyplácení za podvodná kliknutí.
Podvodníci také skrývají své polohy, aby nemohly být analyzovány na základě vzorců v lokalitách.
Příznaky toho, že vaše PPC kampaně se staly obětí klikacího podvodu
Inzerenti obvykle dokáží detekovat klikací podvod, když pozorují následujíc jevy:
- Velký nárůst počtu kliknutí na PPC reklamy
- Nízké konverzní poměry přestože došlo k nárůstu počtu kliknutí
- Provoz z neobvyklých lokalit
- Pokles počtu zobrazení stránky přestože došlo k nárůstu počtu kliknutí
- Vysoká míra odskoků přestože došlo k nárůstu počtu kliknutí
Jak ochránit svou PPC kampaň před podvodnými kliky
PPC inzerenti často používají různé metody a strategie k ochraně před podvodnými kliky. Zde je několik běžných přístupů:
- Monitorování kliků: Inzerenti sledují a monitorují kliky na své reklamy, aby odhalili podezřelé vzorce chování, například vysoký počet kliků ze stejné IP adresy nebo kliky z neobvyklých geografických oblastí.
- Filtr na základě IP adres: Inzerenti mohou vytvořit filtry, které blokují kliky z určitých IP adres, ze kterých přichází podezřelé nebo opakované kliky. Tím se snaží omezit vliv botů a zneužití.
- Detekce podvodných kliků: Inzertní platformy, jako jsou Google Ads a Sklik používají sofistikované algoritmy a analýzy dat k identifikaci podvodných kliků. Tyto algoritmy sledují různé faktory, jako je rychlost klikání, doba strávená na webové stránce po kliknutí nebo chování uživatele před a po kliknutí.
- Ochranné nástroje: Existují také specializované nástroje a softwary, které pomáhají inzerentům v boji proti podvodným klikům. Tyto nástroje nabízejí pokročilé funkce, jako je detekce botů, analýza chování uživatelů nebo ochrana před klikacími farmami.
- Přísný výběr cílových klíčových slov: Inzerenti pečlivě vybírají klíčová slova, která chtějí cílit, a vyhýbají se slovům, která jsou často spojována s podvodnými kliky. Tím snižují pravděpodobnost, že se jejich reklamy zobrazí u uživatelů, kteří nejsou relevantní pro jejich nabídku.
Tyto metody a strategie jsou neustále vyvíjeny a zdokonalovány, aby pomohly inzerentům chránit se před podvodnými kliky a optimalizovat návratnost investic do PPC reklam. Je třeba si uvědomit, že podvodné kliky nelze zcela vymýtit, ale s vhodnými opatřeními a pozorností můžeme snížit jejich vliv a chránit své PPC kampaně před negativními dopady. Investice do prevence podvodných kliknutí jsou proto nezbytné pro dlouhodobý úspěch digitálního marketingu.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Vlastimil Malík
Foto zdroj: pixabay.com