Struktura odkazů
SEO specialisté se často zaměřují na hromadění příchozích odkazů, ale neměli byste přehlížet ani odkazy uvnitř webu. Jak strukturovat interní odkazy na webu?

Začněme tím, že si v rychlosti povíme, co je to interní odkaz. Interní odkaz je odkaz z webové stránky na jiný zdroj na stejné doméně. Tímto zdrojem může být jiná webová stránka (na kterou se zde zaměříme), ale může jít také o odkazy na mediální soubory, soubory ke stažení a další. Správná struktura interních odkazů je velmi důležitá pro kvalitní SEO.

Zde jsou dvě základní úvahy, které musíme učinit, když přemýšlíme o struktuře interních odkazů na našich webových stránkách:

  1. Uživatelé. Je zřejmé, že při přemýšlení o tom, kam odkazy na stránce umístit a kam by měly vést, byste měli brát v úvahu především je. Chceme, aby se uživatelé dostali z místa, kde se nacházejí, tam, kam chtějí jít (nebo kam chceme, aby šli), co nejrychleji a nejsnáze.
  2. Vyhledávače. Dalším zásadním hlediskem je, jak bude vyhledávač pohlížet na interní odkazy na vašem webu a jakou budou mít váhu.

Diskuse kolem prvního výše uvedeného bodu je spíše otázkou na design a UX, my se v tomto článku zaměříme spíše na to, na co musíme myslet z hlediska SEO, když se díváme na strukturu našich interních odkazů.

Budu předpokládat, že všichni chápeme, že nefunkční odkazy snižují PageRank a jsou pro SEO a UX špatné, takže tento bod přeskočíme a přejdeme k techničtější stránce struktury odkazů.

Použití anchor textu pro interní odkazy

Anchor text neboli text kotvy označuje konkrétní slovní spojení použité v textovém odkazu na jinou stránku. Anchor text použitý jako hypertextový odkaz pomáhá vyhledávačům pochopit relevanci odkazu k cíli.

Například odkaz v navigaci tohoto webu na kategorii e-shopu se sportovní obuví může znít například „dámské běžecké boty“. Ačkoli na hodnocení se podílí řada faktorů, stránka, na kterou je cíleno tímto textem, se na vyhledávači Google i Seznam bude patrně umisťovat lépe na dotaz "dámské běžecké boty".

Možná si tedy říkáte: „Dobrá... je čas nacpat do webu co nejvíce odkazů na co nejvíce stránek.“ Prosím, nedělejte to. I když chcete používat výrazy, které budou vyhledávačům naznačovat, co je předmětem cílové stránky, nechcete to přehánět.

K počtu odkazů na stránce se dostaneme níže, ale představme si scénář na webu elektronického obchodu prodávajícího sportovní obuv. Nyní si představme obří seznam s nabídkou všech prodávaných produktů a jejich barevných variant, z nichž každá vede na stránku produktu. Vzniklo by menu, které by mělo tisíce odkazů a bylo by pro zákazníky velmi nepřehledné.

Cílem je používat svůj anchor text, pokud je to vhodné. Pokud je to možné, používejte slovní spojení, které obsahuje vaše klíčová slova a bude popisné i pro lidské návštěvníky.

odkazy

Minimalizujte duplicitní odkazy

Někdy se nevyhnete tomu, aby na jednu stránku vedlo více odkazů. Většina webů má v záhlaví alespoň dva odkazy na svou domovskou stránku (první je logo a druhý je nějaký typ odkazu "Domů").

I když zajistíte, aby se návštěvníci rychle dostali tam, kam chtějí, je důležité udržovat strukturu interních odkazů čistou a omezit počet odkazů na stejnou stránku pouze na ty, které vyžadují vaši lidští návštěvníci. Zápatí jsou často prvním místem, kde se hledá porušení této zásady.

Důvodem, proč je to důležité, je to, že způsob, jakým se hodnotí více odkazů, je nespolehlivý a proměnlivý. Technicky vzato by dva odkazy na stejnou stránku měly na základě původního vzorce PageRank předat této stránce dvojnásobnou hodnotu PageRanku; zda tomu tak je i nadále, však není spolehlivě známo.

Pokud tomu tak není, pak může být více odkazů na stejnou stránku buď ignorováno, nebo v horším případě penalizováno. To druhé považuji za nepravděpodobné, ale nelze to s jistotou vyloučit. Navíc, větší množství odkazů činí předávání anchor textu nespolehlivým. Někdy se počítá pouze text prvního odkazu, ale předpokládá se, že jindy mohou mít váhu oba.

Jediná výjimka z tohoto pravidla, která mě napadá a je víceméně celosvětově použitelná, se týká domovské stránky. Důvodem je to, že první dva odkazy na domovskou stránku jsou zpravidla logo a odkaz s textem "Domů". Ani jeden z nich není nijak zvlášť příznivý pro SEO, kromě toho, že je na stránce umístěn na viditelném místě. Přidání třetího odkazu, který obsahuje klíčová slova, tak může pomoci vyhledávačům pochopit, že cílem není "domov", ale například "běžecké boty".

Předávejte váhu ze stránek, na které odkazujete

Všechny stránky na vašem webu mají PageRank. Tato váha se kumuluje uvnitř vašich stránek, ale jejím původcem jsou jiné webové stránky. Stránky, které na vás odkazují, předávají PageRank, a stránka, na kterou na vašem webu odkazují, jej získává. Odtud PageRank proudí v rámci vašeho webu na základě interní struktury odkazů. V podstatě to znamená, že odkazy z vašich stránek, na které je nejvíce odkazů, mají obvykle největší váhu.

Samozřejmě nenavrhuji, abyste své stránky, na které vedou externí linky, zaplnili interními odkazy. Stojí však za to prozkoumat, zda neexistuje logický způsob, jak odkazovat na některé z vašich relevantnějších a důležitějších stránek pomocí anchor textu, který posílí jejich hlavní klíčové slovo.

Další možností je samozřejmě vkládání odkazů na klíčové stránky do obsahu, který vytváříte, a který pravděpodobně získá odkazy. Pokud například vytváříte návod nebo kvalitní příspěvek na blogu a jste si jisti, že bude přitahovat odkazy, pak by bylo dobré předem zapracovat odkazy na klíčové relevantní stránky, které by mohly jejich váhu využít.

Tvarování PageRanku

Když mluvím o PageRank sculptingu, nemám na mysli zastaralou praxi používání nofollow u odkazů na nedůležité stránky, aby se tok PageRanku soustředil na ty důležitější. To nefunguje už mnoho let.

Mám na mysli strukturování webu tak, aby jím PageRank proudil logickým způsobem a předával co největší váhu stránkám, které ji potřebují.

Cílem je tedy uspořádat web do logických kategorií – je třeba udržovat navigaci čistou a používat anchor text nejvhodnější pro cíl odkazu, aby lidé i vyhledávače snadno pochopili, co na cílové stránce najdou.

I když čistá a dobře optimalizovaná struktura interních odkazů není žádnou kouzelnou formulí, která by vás dostala na vrchol žebříčku, je rozhodující pro to, abyste ze svého webu vytěžili co nejvíce, umístili se na co nejširší škálu výrazů a pomohli svým návštěvníkům dostat se z bodu A do bodu B co nejrychleji a nejsnadněji.

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Vlastimil Malík

Foto zdroj: pixabay.com

 

 

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Upgates
FastCentrik
Shoptet
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
ecomail
Mailchimp