Soutěž
Přemýšlíte, jak oslovit nové publikum a rozšířit podnikání? Vytvořte soutěž. Nadchnete lidi pro vaši značku a zvýšíte sdílení vašeho obsahu.

Zapojte své sledující do soutěže a nechte je, aby vaši soutěž mezi sebou sdíleli. Zvýšíte tak návštěvnost vašeho webu zdarma, a ještě rozčeříte stojací vody kolem vaší značky. Není nic lepšího, než svou značku nechat skloňovat všemi pády napříč přáteli svých sledujících! Průzkum ukázal, že více než 65 % respondentů průzkumu považuje dárky a soutěže na sociálních sítích za efektivní pro rostoucí počet sledujících. Přibližně pak 34 % nových zákazníků získává pomocí soutěží.

Soutěže na sociálních sítích doslova lákají k zapojení a sdílení. Nabízejí také vzrušující příležitost pro účastníky soutěží. Když se někdo do soutěže na sociálních sítích zapojí, více než 62 % z nich konkrétně sdílí podrobnosti soutěže s přáteli, aby je také zapojili do soutěže. V marketingovém průmyslu tomu říkáme „Ústní reklama“ a tvoří asi 13 % všech zákaznických prodejů. Existuje totiž o 90 % vyšší pravděpodobnost, že lidé nakoupí od značky doporučené kamarádem.

Soutěže jsou také skvělým prostředkem, jak získat potenciální zákazníky, zaujmout publikum a zvýšit povědomí o značce. A tyto výhody pak skvěle pokračují i po skončení soutěže.

Asi 1/3 účastníků soutěže říká, že jsou otevřeni přijmout propagační informace o značce, která soutěž pořádala. Soutěže o hmotné dárky vám otevírají cestu, jak rozšířit svůj seznam e-mailů.

Prvky účinné soutěže na sociálních sítích

Aby byla soutěž na sociálních sítích skutečně efektivní, musí nadchnout. Vytvořte takovou soutěž, která spojí zapojené soutěžící s vaší značkou logickým způsobem, a přitom budete dodržovat pravidla platformy. Aby byla vaše soutěž na sociálních sítích účinná, postupujte takto:

Seznamte se s pravidly

Dříve, než se rozhodnete o uspořádání soutěže na jednom či více kanálech, přečtěte si pravidla platformy sociálních médií pro pořádání soutěže.

Například Facebook docela nedávno zavedl přísná pravidla pro pořádání soutěží na své platformě. Mezitím jiné platformy, jako je Twitter, YouTube, Instagram či TikTok, mají každá trochu jiná pravidla a předpisy pro pořádání soutěží.

Nechte to na značce

Do soutěže dejte sortiment, který nejvíce odpovídá vaší značce. Stejně tak navrhněte i text soutěže se soutěžními otázkami. Divně bude vypadat například to, když autobazar pořádá soutěž pro lidi, aby vyzkoušeli nová sluchátka. Na druhou stranu bude dávat smysl, aby obchodní zastoupení pozvalo lidi na zkušební jízdu a zveřejnilo o tom příspěvek nebo nabídlo nové auto jako cenu v soutěži.

Při pořádání soutěže myslete na to, že jedním z vašich hlavních cílů je zvýšit povědomí o vaší značce. Čím více můžete o své značce v soutěži říct, tím efektivnější bude tato marketingová strategie.

Udělejte soutěž vzrušující

Udělejte soutěž co nejvíce atraktivní. Zahrnout do ní můžete prakticky cokoliv. Od zajímavé grafiky, vytvoření úderné výzvy, o kterou je třeba se podělit, po podněcování ke sdílení soutěže nebo nabízení jedinečné či hodnotné ceny, která nadchne vaše cílové publikum.

sociální sítě

Jak uspořádat soutěž na sociálních sítích 

Přemýšlíte, jak udělat soutěž, aby oslovila co nejvíce potenciálních zákazníků? Podívejte se na tyto čtyři kroky a vytvořte opravdu silnou soutěž, která zaujme vaše publikum a přitáhne nové zákazníky.

  • Stanovte si cíle 
  • Určete podrobnosti soutěže
  • Rozhodněte se, kde soutěž spustit
  • Propagujte

Krok 1: Stanovte si cíle pro svou soutěž na sociálních sítích

Důležitým krokem pro uspořádání soutěže na sociálních sítích je stanovení klíčových ukazatelů výkonu KPI a stanovení SMART cílů, které plánujete v průběhu soutěže sledovat. Buďte při plánování soutěže na sociálních sítích konkrétní. Pak budete moci lépe vyhodnotit její úspěšnost. Tato strategie zaměřená na data usnadní zlepšení vašeho marketingového úsilí a pomáhá při plánování budoucích soutěží, aby byly úspěšnější.

Cíle mohou zahrnovat:

  • Počet přihlášených soutěžících
  • Počet lajků u vašich příspěvků
  • Počet sdílení vašich příspěvků
  • Počet prokliků na váš web 

Plánujete svou soutěž provozovat na více kanálech? Pak sledujte úspěchy každého kanálu, abyste mohli rozhodnout, kam v budoucnu investovat svůj čas i peníze.

Krok 2: Určete podrobnosti soutěže

Dalším důležitým krokem je určení konkrétních podrobností pro vaši soutěž na sociálních sítích. Při brainstormingu potenciálních nápadů na soutěže mějte na paměti prvky efektivních soutěží. Soutěž dělejte zábavnou formou, udržujte ji tematicky tak, aby odpovídala vaší značce a dodržujte pravidla.

Také budete chtít přemýšlet o kritériích pro vítězství v soutěži. Budete chtít vybrat výherce losováním, nebo vyhodnotíte každý soutěžní příspěvek? Nakonec budete chtít vybrat vhodnou cenu pro soutěž. Cílem je, aby byla výhra dostatečně lákavá, aby přilákala další lidi do vaší soutěže a aby vás nestála více, než vyděláte. Nastavte si rozpočet. Poté vymyslete různé ceny, které zaujmou vaši cílovou skupinu.

Krok 3: Rozhodněte se, kde spustíte soutěž na sociálních sítích

Až budete přesně vědět, který typ soutěže spustíte, určete, kterou platformu sociálních sítí použijete. Účinnou strategií je spustit vaši soutěž současně hned na několika kanálech sociálních médií. Kolem 45 % značek má rádo soutěže na Instagramu i Facebooku současně.

I vaše soutěž spuštěná na více kanálech může zvýšit míru zobrazení. Mějte však na paměti, že se vystavujete riziku, že stejná osoba se přihlásí do soutěže vícekrát, což může být ve výsledku obtížné sledovat. Některé soutěže fungují na určitých platformách lépe než na jiných. Například Instagram spoléhá na úspěšnost obrázků. Takže soutěže plné obrázků tam budou úspěšnější než soutěže plné textu. 

Krok 4: Propagujte svou soutěž na sociálních sítích

Svou soutěž můžete na sociálních sítích nechat šířit organicky, nebo si můžete zaplatit za její propagaci. Přibližně polovina všech značek se rozhoduje při pořádání soutěží investovat peníze do propagace. Pokud nejste ochotni zaplatit za reklamu, můžete vsadit na jiné způsoby, jak ji propagovat. Můžete po účastnících požadovat, aby váš obsah sdíleli na své stránce sociálních médií, což zvýší viditelnost vaší soutěže a vás to nebude nic stát.

Dalším propagačním způsobem může být e-mail marketing. Ten nabízí účinný způsob, jak propagovat vaši soutěž aktuálnímu publiku. A hlavně téměř 95 % lidí, kteří se účastní vaší soutěže, ji nasdílejí na své stránce na sociálních sítí. Tak máte poměrně velkou šanci, že vaše soutěž osloví více lidí. Stačí, když se spojíte se svými zákazníky.

Další způsob, jak propagovat soutěž na sociálních sítích, je vytvořit jedinečný hashtag, který použijete, když soutěžící o vaší soutěži diskutují. To může podpořit ústní propagaci a zároveň zlepšit rozpoznání vaší značky.

Jak dlouho byste měli provozovat soutěž na sociálních sítích? 

Trvání soutěže na sociálních sítích částečně závisí na tom, jak často soutěže pořádáte. Obecně platí, že nejúspěšnější soutěže trvají 25–60 dní. Průměrná soutěž je na sociálních sítích zveřejněná po dobu asi 7 dní.

Mnoho značek se rozhodlo používat soutěže jako častý reklamní nástroj. Asi 33 % značek se rozhodne rozdávat dárky jednou měsíčně, zatímco 22 % pořádá soutěže méně než jednou za měsíc, ale několikrát za rok. U těchto značek má pak smysl krátká soutěž.

Pořádáte-li jednu až dvě soutěže za rok, má smysl volit delší soutěžní období. Vaše kampaň si tak získá potřebný čas k tomu, aby se o ní dozvědělo co nejvíce lidí.

soutěž

Efektivní nápady na soutěže na sociálních sítích 

Máme pro vás pár osvědčených triků pro soutěže na sociálních sítích, rozdělených podle kanálu, na kterém by nejlépe fungovaly:

Nápady na soutěže na Facebooku

Obsah na Facebooku funguje nejlépe, pokud obsahuje obrázky nebo videa. Na rozdíl od ostatních platforem zde můžete zahrnout také poměrně velké množství textu. To znamená, že textové výzvy fungují na Facebooku velmi dobře.

Krásným příkladem textové soutěže je výzva k vyplnění prázdného místa. V této výzvě vytvoříte větu a necháte ji prázdnou. Zákazníci ji pak mohou vyplnit. Například: „Letošní zimu se nejvíce těším na: ____________________.“

Slovní soutěž na Facebooku udělejte vždy zábavnou. Můžete se zeptat lidí, kolik slov dokážou vytvořit pomocí písmen v názvu vaší značky. Nebo můžete sledovat, kdo vytvoří nejlepší říkanku nebo básničku s názvem vaší značky, přičemž každý řádek básně začíná písmenem názvu vaší značky.

Nápady na soutěž na Instagramu

Instagram je proslulý obrázky. I když někdy obrázky spojuje dlouhý popisek. Není tedy překvapením, že některé z nejjednodušších soutěží na Instagramu jsou založeny na obrázcích.

Jednou z výzev, která je vždy zábavná, je zveřejnit obrázek bez vysvětlení a vyzvat účastníky soutěže, aby vymysleli vtipné popisky. Vítězem se stane ten, kdo do konce termínu vymyslí nejvtipnější popisek obrázku.

Dalším způsobem soutěže na Instagramu může být výzva sledujícím, aby se vyfotili s vaším produktem. Ty nejlepší fotografie pak odměníte. Tato soutěžní myšlenka má další výhodu v tom, že vytváří mnoho použitelných obrázků k vašim produktům, které pak můžete znovu použít pro pozdější marketingové úsilí. Fotografické soutěže by opět měly co nejvíce odpovídat vaší značce.

Nápady na soutěže na Pinterestu

Pinterest je pro pořádání soutěží zcela jedinečnou platformou, protože se napůl chová jako platforma sociálních sítí, napůl jako vyhledávač. Pro některé značky může být poměrně těžké spustit zde soutěž. Jednou z populárních soutěží na Pinterestu je připnout to, aby soutěžící vyhráli.

Jak to funguje? V soutěži sdílíte sérii obrázků a lidé, kteří se chtějí do soutěže přihlásit, musí svůj oblíbený obrázek připnout. Tak můžete poměrně snadno sledovat, kdo připíná vaše obrázky. Navíc tento způsob využijete k tomu, aby se váš obrázek dostal na více nástěnek Pinterestu. Formát „připněte to, abyste to vyhráli“ můžete okořenit například tím, že pozvete uživatele, aby vytvořili jedinečné nástěnky Pinterest na téma související s vaší značkou. Můžete například pobídnout soutěžící k tomu, aby vytvořili nástěnku navrhující jejich vysněnou ložnici pomocí nejméně osmi položek z vašeho obchodu a také jedinečného hashtagu.

Také zde můžete použít soutěže se zpětnou vazbou. To zahrnuje zveřejnění obrázku vašeho produktu a podnětné anketní otázky. Účastníci se do soutěže zapojí tak, že odpoví na otázku skutečnou zpětnou vazbou. Tak si se zákazníky vybudujete skvělou zpětnou vazbu, kterou pak můžete snadno generovat.

Nápady na soutěž na Twitteru

Twitter zase vyniká krátkým textovým obsahem. Zahrňte soutěže na Twitteru krátkým úryvkem textu. Jednou z možností je umístit zde drobou soutěž. Kvízy zde můžete inzerovat pouze několik dní a každý tweet, který vaše společnost odešle, může být jednou kvízovou otázkou. Vítězi se stanou ti s nejsprávnějšími odpověďmi. Máte-li jednodušší kvízové otázky, můžete vzít všechny, kteří odpověděli správně a zadat jejich jména do slosování.

Také můžete na Twitteru vytvořit tzv. online lov na mrchožrouty pomocí příspěvků na Twitteru jako vodítek. První, kdo zjistí vodítka a vrátí se k vám se správnými informacemi, bude vítěz soutěže. To je dobré, pokud chcete propagovat nový produkt. Každá sada vodítek nasměřuje uživatele k jedinému slovu a tato slova vysvětlí název vašeho nového produktu, který plánujete uvést na trh.

Nápady na soutěže na YouTube

YouTube je proslulý svými dlouhými videoobsahy. Uživatelé z celého světa každý den sledují neuvěřitelnou 1 miliardu hodin videí na YouTube , což je pomyslným rájem pro obchodníky. Nejjednodušší a nejoblíbenější verze soutěže na YouTube zve účastníky, aby se přihlásili k odběru vašeho kanálu, a mohli se tak zúčastnit soutěže. Tímto způsobem velmi jednoduše rozšíříte své publikum na YouTube.

Také můžete pořádat soutěž „navrhněte téma“. Tato verze soutěže vám pomůže vytvořit nové nápady pro obsah. Když vaši zákazníci budou aktivně navrhovat témata, vy získáte vodítko k tomu, jaký obsah je bude nejvíce zajímat.

Nápady na soutěž na TikToku

I když je TikTok relativně novou platformou, v posledních letech se celkem slibně rozjíždí. TikTok se specializuje na krátký videoobsah, původně s videi kratšími 15 sekund. Poslední dobou se délka videí na TikToku zvýšila, ale přesto jsou stále relativně hodně krátká. Jednou ze skvělých věcí na TikToku je, že zve každého k tomu, aby se tu stal tvůrcem obsahu. Výsledkem je, že jeden z nejlepších typů soutěží, které tu můžete pořádat, je pozvat účastníky, aby natočili svou videoodpověď pro váš obsah.

Dobře na TikToku fungují i výzvy pozitivity. Přimějte účastníky, aby nahráli pozitivní zprávu, zatančili vesele nebo předvedli něco vtipného.

Naplánujte si svou první soutěž na sociálních sítích ještě dnes

Uspořádání soutěže na sociálních sítích představuje pro obchodníky skvělou strategii pro vytváření poptávky. Soutěže umožňují oslovit širší publikum, většinou organickým způsobem a zároveň vytvořit povědomí o vaší značce. Přitom jsou náklady na propagaci soutěže relativně nízké, potažmo nulové.

Začněte s plánováním soutěže ještě dnes. Určete si, na kterých kanálech chcete soutěž spustit a seznamte se s pravidly a pokyny pro soutěže na jednotlivých platformách. Pak si užijte zábavu při brainstormingu se svým týmem. Naše nápady berte jako dobrý zdroj inspirace pro zahájení své první úspěšné soutěže!

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Vlastimil Malík

Foto zdroj: pixabay.com

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Upgates
FastCentrik
Shoptet
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
ecomail
Mailchimp