Průvodce marketingem na sociální síti TikTok
TikTok je sociální síť, na které se pohybuje obrovské množství vašich potenciálních zákazníků. Zjistěte, jak je co nejlépe oslovit.

Poměrně nová sociální síť TikTok si razí cestu internetem jako ledoborec. Každý týden je na ní aktivní téměř miliarda lidí z celého světa, kteří zde denně v průměru stráví 52 minut. Přestože si TikTok vysloužil pověst jako sociální síť pro teenagery, zdaleka to již neplatí. K fenoménu TikTok se přidávají uživatelé všech věkových kategorií, mezi nimiž jsou nyní celebrity, influenceři, vydavatelé i velké značky. To všechno, a ještě mnohem více, dělá z TikToku jednu z nejpopulárnějších sociálních platforem i mezi inzerenty, kteří zde nacházejí své nové zákazníky. Myslíte si, že by TikTok marketing mohl fungovat i pro vaši firmu?

Co je to vlastně ten TikTok?

TikTok je sociální síť pro sdílení videí, která si nejprve našla masovou oblibu u uživatelů z generace Z a je známá především jako domov virálních tanečních trendů, výzev a videí se synchronizací rtů. Společnost ByteDance (mateřská společnost TikToku) nejprve spustila TikTok pod názvem Douyin v Číně a poté ji v roce 2017 uvedla jako TikTok na mezinárodní trhy. Douyin i TikTok dnes používají stejný software, ale udržují oddělené sítě, aby vyhověly čínským cenzurním zákonům.

Koncem roku 2017 společnost ByteDance koupila Music.ly, platformu sociálních médií, která uživatelům umožňovala vytvářet a sdílet krátká videa se synchronizací rtů k populárním písním - TikTok tak získal zcela novou sadu nástrojů a vstupenku přímo na americký trh pro teenagery.

Přestože má TikTok stále kořeny v tanečních trendech a výzvách k synchronizaci rtů (populární TikTok Sounds se pravidelně dostávají na přední příčky žebříčků stahování), na platformě se každý den objevuje spousta nových inovativních a kreativních trendů.

Proč je TikTok cennou platformou pro inzerenty?

Jak jsme již uvedli, TikTok právě zažívá období exponenciálního růstu - což znamená, že je zde obrovské publikum připravené k využití kreativními a rychle myslícími značkami.

Značky, které zavčasu začaly na TikToku inzerovat, sklízejí obrovské úspěchy v oblasti povědomí o značce, často s velmi malými investicemi. Kromě obrovského potenciálu pro zvýšení povědomí o značce a jejího dosahu by TikTok mohl brzy výrazně usnadnit získávání návštěvnosti z této platformy zavedením odkazu v bio.

V současné době sice mohou odkaz do svého bio na TikToku přidávat pouze vybraní uživatelé, ale je pravděpodobné, že v nadcházejících měsících bude tato možnost rozšířena. Prozatím mohou všichni uživatelé přidávat ze svého TikTok profilu odkazy na své profily na Instagramu a YouTube.

Jaký obsah má na TikToku dobré výsledky?

Na rozdíl od jiných sociálních sítí má TikTok obrovskou kulturu trendů. Ačkoli tedy originální a kreativní koncepty videí mohou dobře fungovat, nejlépe fungující obsah je zde takový, který je snadno replikovatelný masami nebo je odnoží existujícího trendu.

Trendy na TikToku se však neomezují jen na taneční sestavy. Virální trendy se týkají téměř všeho: zvířat, synchronizací rtů, módních a kosmetických přechodů, fitness cvičení a tipů, komediálních momentů, hacků kamer, žertů nebo výzev.

Jak funguje algoritmus TikTok?

Na rozdíl například od Instagramu, který otevřeně hovoří o tom, jak funguje hodnocení v jejich feedu, je vnitřní fungování algoritmu TikTok tajné. Na základě zkušeností s používáním však lze dospět k několika zjištěním:

Zobrazení je založeno na výkonu každého videa

Vaše videa na TikToku mohou mít miliony zhlédnutí, i když nemáte téměř žádné sledující. Je to proto, že algoritmus TikToku bere v úvahu interakce u každého jednotlivého videa, a ne váš profil jako celek.

Pokud bude vaše video uživateli dobře přijato, je pravděpodobné, že se dostane k většímu okruhu uživatelů, a pak k ještě většímu atd. To znamená, že i když máte na TikToku jen hrstku sledujících, vaše video se může přesto stát virálním a získat miliony zhlédnutí!

Sociální sítě

Algoritmus TikToku bere v úvahu více ukazatelů

Co bere algoritmus TikToku v úvahu, když rozhoduje o tom, která videa se zobrazí na stránkách For You? Opakovaná zhlédnutí, dokončení videa, sdílení, komentáře a lajky - to vše se zdá být pro algoritmus TikToku silnými ukazateli kvality videa. Je tedy pravděpodobné, že pokud je vaše video na TikToku skutečně zábavné nebo informativní, bude si pravděpodobně vést velmi dobře a získá opravdu hodně zhlédnutí.

Počáteční expozice je založena na zeměpisné poloze

Jakmile je video na TikToku poprvé spuštěno, obvykle se na začátku zobrazí ostatním uživatelům ve stejné zeměpisné lokaci. Jelikož je poloha klíčovým faktorem pro to, jaká videa se uživatelům doporučují na stránkách For You, mají lokální podniky velkou šanci těžit z toho, že jsou na TikToku, a zvýšit tak povědomí o své značce mezi lokálním publikem.

Pomáhá používání trendových hashtagů a zvuků

Hashtagy a Sounds (tj. hudba, kterou používáte ve svém videu), jsou dva z nejlepších způsobů, jak zvýšit nalezitelnost svého obsahu. Například videa, která mají v titulku trendové hashtagy, se dostanou na příslušné stránky Discovery a mohou být dokonce zobrazena na dalších stránkách For You.

Videa se mohou náhle stát virálními, a to i ta starší

Jednou z nejzajímavějších věcí, kterých si na algoritmu TikToku můžete všimnout, je to, že videa mohou mít mnohem delší trvanlivost než na jiných platformách, například na Instagramu. Algoritmus TikToku totiž neustále sleduje výkonnost všech vašich videí - i těch starších.

Takže pokud se u některého z vašich videí náhle zvýší angažovanost, například proto, že se například náhle zvýší popularita písně nebo hashtagů, které jste použili, může se stále stát virálním, i když na vašem kanálu leží už dva týdny bez povšimnutí a nemá téměř žádné lajky.

Jak fungují reklamy TikTok pro firmy?

Co se týče reklamních příležitostí na TikToku, existuje spousta možností, které můžete využít k propagaci svého byznysu:

  • In-Feed Ads
  • TopView
  • Brand Takeover
  • Branded Hashtag Challenge

 

In-Feed Ads na TikToku mají při zobrazení na stránce For You viditelné označení "Sponzorováno" a také novou vyskakovací výzvu k akci, na kterou lze kliknout.

Vzhledem k tomu, jak velký vliv má TikTok na stahování hudby, není překvapením, že hudebníci a umělci využívají PPC reklamy TikTok ke zvýšení svého dosahu a propagaci svých nejnovějších nahrávek.

Influencer marketing na TikToku

Kromě přímých reklam využívá mnoho firem k podpoře svých produktů a služeb TikTok influencery, kteří jsou schopni oslovit statisíce či miliony uživatelů.

TikTok rychle identifikoval influencer marketing jako klíčovou součást své nabídky. Nedávno spustil TikTok Creator Marketplace, oficiální platformu pro spolupráci značek a tvůrců, a videa od partnerů z řad tvůrců lze snadno propagovat jako reklamu ve feedu pro další zvýšení viditelnosti.

Na tomto tržišti můžete najít partnery z řad tvůrců obsahu na základě skutečných údajů o jejich výkonu. Kromě toho TikTok také zprostředkovává spojení mezi influencery a inzerenty. Pomáhá řídit kampaně a funguje jako taková marketingová agentura influencerů.

Jak vytvořit úspěšný TikTok účet?

TikTok je nabitý skvělými funkcemi pro úpravu videa a efekty, které z něj dělají jeden z nejuniverzálnějších a nejsnadněji použitelných editorů. Bez ohledu na úroveň vašich zkušeností můžete v aplikaci TikTok vytvářet zábavná a poutavá videa díky intuitivnímu uspořádání aplikace a uživatelsky přívětivým nástrojům.

Stáhněte si aplikaci TikTok a seznamte se s jejími nástroji

Po stažení aplikace a vytvoření účtu je čas začít natáčet! Můžete začít buď od nuly, nebo nahrát video, které již máte v telefonu. Chcete-li nahrát video sami, klikněte v aplikaci na možnost „Vytvořit video“. Poté si vyberte z řady různých efektů a nástrojů, které se nacházejí v pravé a dolní části obrazovky. Můžete si vybrat, který z fotoaparátů na vašem telefonu použijete, můžete váš záznam zpomalit či zrychlit, nebo použít různé zkrášlovací filtry, které dokážou skrýt vaše vady a vyhladit pleť. Filtry jsou opravdu skvělé a jdou s nimi dělat skutečná kouzla.

V horní části obrazovky si všimněte poznámky s nápisem "Přidat zvuk". Klepněte na tlačítko a vyberte hudební překryv nebo zvukový efekt, se kterým chcete nahrávat. V nabídce Zvuky můžete vyhledat vhodný zvuk pro vaše video, můžete také použít jakýkoli zvuk z jiného TikTok videa.

Vaše videa můžete také doplnit některými ze stovek různých video efektů, přehledně roztříděných do kategorií pro snadnější orientaci.

Nahrajte nové video

Jakmile si vyberete efekty pro nahrávání, je čas začít natáčet. TikTok obsahuje něco jako samospoušť, takže můžete natáčet, aniž byste museli držet telefon v ruce. Také můžete předem nastavit bod zastavení nahrávání, nebo jej zastavit ručně.

Úprava TikTok videa

Jakmile dokončíte nahrávání videa, můžete jej začít editovat. Stiskněte zaškrtávací tlačítko a přepněte se do video editoru. Zde se na pravé straně obrazovky zobrazí ovládací prvky, jako jsou filtry, úprava klipů, zvukové efekty, zvukový doprovod, oříznutí či hlasitost.

Můžete upravit jednotlivé segmenty videa, určit jejich pořadí, nebo je zkrátit. Pomocí zvukových efektů můžete zvuk videa upravit pomocí různých filtrů. Výběrem možnosti Voiceover můžete do videa přidat i vlastní hlasový doprovod. Jakmile budete se svým videem spokojeni, klepněte na tlačítko Další.

Zveřejněte své video na TikToku

Než se však o svůj výtvor podělíte se světem, je dobré napsat k videu popisek a uvést několik hashtagů, které zvýší jeho objevitelnost. Ideální titulek pro TikTok by měl být krátký a popisovat obsah, který sdílíte. Jelikož je TikTok platforma určená především pro mobilní zařízení, krátký a výstižný popisek proto obvykle přináší lepší výsledky.

Nastavte, kdo si může vaše video TikTok prohlížet (Veřejné, Přátelé nebo Soukromé), vyberte nastavení komentářů a duelů a stisknutím tlačítka „Publikovat“ pošlete video do světa.

TIP: Nezapomeňte povolit ve videu TikTok duely! To umožní ostatním uživatelům TikToku natočit se, jak reagují na vaše video na rozdělené obrazovce - což může být skvělý způsob, jak zvýšit svůj dosah a získat viralitu!

Propagujte svůj TikTok obsah i na jiných kanálech

Jakmile se vaše video objeví na TikToku, je dobré jej propagovat i na dalších sociálních kanálech, například na Instagramu. Skvěle to podpoří povědomí o vašem TikTok účtu, zvýší počet vašich sledujících na TikToku a pomůže zvýšit výkonnost vašeho videa. Videa na TikToku jsou ve výchozím nastavení dlouhá 15 sekund, takže se skvěle hodí pro sdílení ve Stories na Instagramu. Jen je nezapomeňte spojit s jasnou výzvou k akci, například "Sledujte nás na TikToku".

Získejte přehled o výkonu TikTok účtu

Statistiky výkonu vašeho TikTok účtu jsou dostupné pouze na účtech Pro, což znamená, že pokud to s růstem na TikToku myslíte vážně, je nejvyšší čas provést upgrade.

1. Přejděte na správu účtu klepnutím na tři tečky v pravém horním rohu stránky vašeho profilu.

2. Vyberte možnost "Switch to Pro account".

3. Zvolte si obor podnikání.

4. Váš účet TikTok se přepne na Pro verzi s novou statistickou sekcí!

V nových statistikách svého profilu najdete 3 karty: Přehled, Obsah a Sledující.

Analytika TikTok Pro: Přehled

Chcete-li rychle zkontrolovat stav svého TikTok účtu, přejděte na stránku Přehled. Zde zjistíte počet zhlédnutí videí, počet sledujících a zobrazení profilu za posledních 7 nebo 28 dní.

Sledováním vývoje své výkonnosti v průběhu 7 a 28 dnů budete moci identifikovat oblasti růstu a poklesu. Prozkoumejte tyto výkonnostní trendy a využijte je ve své budoucí obsahové strategii.

Pokud například v určitý den zaznamenáte nárůst počtu zhlédnutí, prozkoumejte, zda si některé z vašich videí vedlo obzvlášť dobře nebo zda jste provedli nějakou propagaci, a zaznamenejte si vše, co můžete v budoucnu zopakovat.

Analytika TikTok Pro: Obsah

Analytika obsahu TikToku je skvělá pro lepší pochopení toho, jak si vaše videa vedou v čase. Můžete se podívat, kolik videí jste publikovali za posledních 7 dní, a také na to, která z vašich videí byla v tomto časovém období nejvíce trendy.

Zvláštní pozornost věnujte svým trendujícím videím. Pokud mají všechna vaše nejúspěšnější videa podobné téma, formát nebo hashtag, je pravděpodobné, že jste našli oblíbené téma vašich diváků.

Analýza TikTok Pro: Sledující

Pokud chcete získat lepší přehled o svém publiku na TikToku, skvělým začátkem je karta Analýza sledujících. Na této kartě se zobrazuje počet vašich sledujících, míra růstu za 7 dní, rozdělení sledujících podle pohlaví, lokace, aktivity, a také videa, která vaši diváci za posledních 7 dní sledovali nejvíce.

Informace o tom, kdo jsou vaši sledující, vám může pomoci pochopit, zda skutečně oslovujete správné cílové publikum. Pokud například prodáváte dámskou módu pro mladé lidi, vaším většinovým publikem by měly být ženy a dívky v příslušném věku. Pokud tomu demografické údaje na TikToku neodpovídají, je pravděpodobně dobré přehodnotit vaši obsahovou strategii.

Na této kartě jsou také k dispozici podrobné informace o aktivitě vašich sledujících. Pochopení toho, kdy jsou vaši sledující nejaktivnější, je jedním z nejlepších způsobů, jak zjistit správný čas pro zveřejňování příspěvků, což může zvýšit množství interakcí hned od začátku.

Sledování videí, která vaši sledující zhlédli nejčastěji, může být dobrým zdrojem inspirace. Všímejte si oblíbených témat, zvuků nebo hashtagů, které můžete využít ve své nadcházející obsahové strategii.

 

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Vlastimil Malík

Foto zdroj: pixabay.com

 

 

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Upgates
FastCentrik
Shoptet
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
ecomail
Mailchimp