E-mail copywriting
Jistě víte, že e-mailový marketing je efektivní způsob, jak se spojit a komunikovat se svými stávajícími a potenciálními zákazníky – jak však z tohoto marketingového kanálu dostat maximum?

Napsání e-mailu, který dokáže oslovit adresáty a přimět je k tomu, co po nich pravděpodobně chcete (aby si u vás něco koupili), vyžaduje čas, kreativitu a spoustu procvičování. Chcete-li vytvořit konzistentní tón značky, měl by každý e-mail, který odešlete, mít stejný nezaměnitelný styl, přesto by však měl doručit ty správné informace správným lidem ve správný čas. Jak toho však dosáhnout a vytvořit originální, relevantní a nápaditou e-mailingovou kampaň?

Každý e-mail by měl vést čtenáře k provedení konkrétní akce. Rozesílané e-maily mohou propagovat vaše produkty a služby, nabízet slevové kódy pro zvýšení prodeje, sdílet cenné informace o produktech, žádat zákazníky o zpětnou vazbu nebo jim jednoduše připomenout, aby obnovili předplatné. Jakmile určíte cíl e-mailu, můžete začít přemýšlet o tom, co chcete vlastně říct. Zeptejte se sami sebe na tři klíčové komunikační otázky, které vám pomohou určit téma e-mailové zprávy:

  • Co nabízíte?
  • Proč by to příjemce mělo zajímat?
  • Co chcete, aby příjemce udělal?

Až budete mít odpovědi, můžete vytvořit efektivní e-mail, který bude přesvědčovat adresáty k provedení konkrétní akce. Jste připraveni začít?

Pojďme se hlouběji věnovat klíčovým prvkům, které způsobují, že textový e-mail bude mít schopnost ovlivnit rozhodnutí adresáta. Každý úspěšný e-mail má tři základní součásti:

1. Předmět

Pravděpodobně jste již někdy odeslali e-maily, které se ztratily, byly ignorovány, nebo dokonce byly přesunuty adresátem do složky s nevyžádanou poštou. K tomu většinou dochází, když předmět není napsán dostatečně kreativně a přitažlivě. Dobrý předmět je pravděpodobně nejdůležitějším prvkem e-mailu. Je to první věc, kterou adresáti uvidí ve své doručené poště, a je i tím, co je přiměje nebo odradí od otevření e-mailu. Předmět e-mailu je přesně to místo, kde musíte soustředit veškerou svou kreativitu, abyste vyvolali zájem a vzbudili zvědavost.

Předmět e-mailu by neměl být dlouhý, měl by mít maximálně tak 4–7 slov. Může mít formu otázky, být vtipný nebo dvojsmyslný, nebo popisovat to, co je v textu e-mailu. V každém případě by měl adresáta zaujmout na první pohled, jelikož druhou šanci již obvykle nedostanete.

Představte si, že provozujete e-shop s oblečením. E-mailový marketing používáte k předvádění nových produktů, sdílení informací o nových módních trendech, informování zákazníků o probíhajících akcích a zasílání slevových kódů, které mají za cíl nalákat nové zákazníky. Předměty vašich e-mailových zpráv musí vyniknout a na první pohled říct zákazníkovi, co mohou očekávat uvnitř. Předmět proto závisí hlavně na samotné e-mailové zprávě, například:

  • Informace o nových produktech: „Vyzkoušejte oblečení z naší zcela nové kolekce“, „V těchto šatech se budete výjimečně nejen cítit, ale i vypadat“
  • Sdílení informací o nových módních trendech: „Jaké módní kousky teď frčí?“, „Co bude ,IN‘ letos na podzim?“
  • Pozvánka na akci v obchodě: „Přijďte navštívit <název e-shopu> a nechte se hýčkat“, „Jste připraveni na největší slevovou akci letošního léta?“
  • Sdílení slevových kódů: „Užijte si 25% slevu na všechny naše produkty“

Předpokládejme, že vytváříte e-mailingovou kampaň, která má za cíl přimět vaše zákazníky k předobjednání nových šatů z jarní kolekce. Do předmětu můžete napsat například: „Už jste ochutnali jaro?“, „Připravte se na jaro s naší kolekcí“, „Předobjednejte si šaty z naší jarní kolekce“, „Časově omezená nabídka: Předobjednat šaty z naší jarní kolekce“

2. Perex neboli Preheader

Preheader je krátký kousek textu, který se zobrazuje v doručené poště pod předmětem a adresát si jej může přečíst před otevřením e-mailu. Jedná se vlastně o prodloužení předmětu. Můžete zvýšit vzrušení nebo zvědavost generovanou předmětem e-mailu. Text by měl být dlouhý mezi 6–12 slovy, aby bylo zajištěno, že se na všech zařízeních zobrazí celý.

V našem výše zmíněném příkladu s jarním oblečením by předmět „Už jste ochutnali jaro?“ doplnil perex ve znění:

„Předobjednejte si slušivé a cool modely z naší jarní kolekce.“

Takže zatímco předmět e-mailu má za cíl přitáhnout pozornost, preheader jej dále rozvíjí a poskytuje další informace o účelu a obsahu e-mailu.

e-mail newsletter

3. Vlastní text e-mailu

Obdrželi jste někdy e-mail a nechápali jste, o co se jedná? Vaši zákazníci se mohou cítit stejně. K odstranění všech nejasností stačí odpovědět na tři jednoduché otázky:

Co nabízíte? (nadpis)

Je to slevový kupon, nová řada produktů, akce, kterou pořádáte? Odpověď na tuto otázku se stane nadpisem e-mailu. Jasně uveďte, co vaše firma může adresátovi nabídnout. Umístěte jej přímo nahoře, tučně a s písmem o něco větším než ostatní text. Délka nadpisu by neměla přesáhnout 6–7 slov.

Jak to čtenáři pomůže? (Text zprávy)

Pod nadpisem napište několik vět, které vaši nabídku upřesní. Poskytněte adresátovi důležité podrobnosti a vysvětlete, proč na nich záleží. Získá zákazník dopravu zdarma, pokud si objedná právě teď, usnadní mu produkt každodenní život? Někdy zákazníkům stačí toto malé postrčení, aby se rozhodli pro koupi vašeho produktu. Udržujte svou zprávu jasnou a stručnou. 15–20 řádků k napsání přesvědčivého e-mailu bohatě stačí. Pokud potřebujete sdílet více informací, rozdělte je na 2–3 malé odstavce nebo odrážky, aby se v nich adresát dokázal snadno orientovat.

Co by měl adresát dělat dál (Výzvy k akci)

Řekněte čtenářům, co mají dělat dál. Chcete, aby si koupili produkt, který nabízíte, stáhli si slevový kupon, přečetli nový příspěvek na blogu nebo vám napsali zpětnou vazbu?

Vyberte odvážnou, jednoduchou a přímou frázi, například „Chci si objednat“, „Koupit ihned“, „Klikněte pro více informací“, „Zašlete mi více informací“, „Přidejte do košíku“, „Zaregistrujte se“ nebo „Rezervovat“. Text by měl být krátký, jednoduchý a snadno pochopitelný. Výzvu k akci poté vložte do tlačítka, které odkazuje přímo na příslušný web nebo stránku produktu. Umístěte tlačítko na viditelné místo tak, aby čtenáři přesně věděli, kam kliknout.

Jakmile získáte odpovědi na tyto otázky, budete mít všechny informace, které potřebujete k vytvoření efektivního a kreativního e-mailu. Jakmile e-mail vytvoříte, přidejte působivý obrázek a můžete stisknout tlačítko „odeslat“.

Další faktory, které je třeba zvážit při psaní e-mailu

Schopnost psát přesvědčivé a efektivní e-maily přichází s praxí, porozuměním vašemu publiku a důsledností. Zatímco hlavními komponentami, které ovlivňují úspěšnost e-mailu, jsou předmět, perex, text zprávy a výzva k akci, existují další faktory, které dokážou pozitivně ovlivnit efektivitu e-mailu. Zde je několik dalších tipů:

Plánování

"Nejlepší e-mailingové kampaně jsou ty, které jsou dobře naplánované."

Plánování zahrnuje vytvoření podrobného rozvrhu e-mailové kampaně předem a určení, které e-maily budete odesílat a kdy. E-maily odeslané v určitou dobu mohou být úspěšnější než e-maily odeslané jindy, v závislosti na vašem publiku.

Design

Design e-mailu, jako je styl písma, velikost písma, množství mezer a umístění odstavců, přímo ovlivňuje čitelnost e-mailu.

Vaším cílem by měly být e-maily, které jsou přehledné a snadno čitelné. Nikdo není zvědav na nepřehledné bloky textu, vaše zpráva by měla být správně strukturovaná pomocí odstavců a podnadpisů. Zároveň by pozornost adresáta měla upoutat výzva k akci.

A/B testování

A/B testování vám umožní vytvořit dvě verze vašeho e-mailu a odeslat je malé podskupině vašeho e-mailového seznamu. Poté vyberete „vítězný“ e-mail, to znamená ten, který fungoval lépe (přinesl větší zisk), a odešlete jej zbývajícím kontaktům. Postupným testováním různých variant získáte nakonec naprosto optimalizované zprávy. Můžete začít testováním předmětu, a jakmile vyberete ten nejlepší, začněte postupně testovat další komponenty ve snaze zvýšit odezvu adresátů a míru konverze.

Zkontrolujte chyby

Chybovat je sice lidské, ale máloco dokáže odradit potenciální zákazníky tak jako e-mail s chybami. Zobrazte si náhled vašeho e-mailu a důkladně zkontrolujte gramatické a pravopisné chyby, překlepy a správnou interpunkci. Přesvědčte se také, že všechny uvedené odkazy fungují správně.

Otestujte váš e-mail

Než odešlete zprávu svým zákazníkům, pošlete ji několika lidem ve vašem týmu nebo svým přátelům, abyste se ujistili, že je vše v pořádku. Vyzkoušejte e-mail na různých zařízeních a ujistěte se, že obrázky, obsah a odkazy fungují dobře i na mobilních telefonech a starších počítačích.

Nyní jste připraveni spustit vaši e-mailovou kampaň.

E-mail copywriting je umění

Skvělý copywriting e-mailu je opravdové umění, které zvládnete pouze se správnými technikami a praxí. Podle výše zmíněného návodu pro vás bude mnohem snazší tvořit profesionální e-mailingové kampaně, které vám umožní dosažení všech vašich marketingových cílů, aniž by vaše zprávy končily v koši nebo ve složce s nevyžádanou poštou.

 

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Vlastimil Malík

Foto zdroj: pixabay.com

 

 

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Upgates
FastCentrik
Shoptet
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
ecomail
Mailchimp