digitální marketing
Google Analytics 4 jsou skvělým nástrojem pro měření organické návštěvnosti. Naučte se ji správně vyhodnocovat a zlepšete tak svou SEO strategii.

Článek vám přináší tipy, jak data správně analyzovat a co se vyplatí sledovat, abyste získaly z analýzy co nejvíce cenných informací.

Co je organická návštěvnost?

Organická návštěvnost neboli organický provoz představuje návštěvnost vašich webových stránek prostřednictvím jiných než reklamních odkazů. Jedná se o data z vyhledávačů, jako je Google, Seznam či Bing.

Mimo organické návštěvnosti můžete také zkoumat:

  • Placenou návštěvnost: Uživatelé proudící na váš web z placené reklamy.

  • Přímou návštěvnost: Uživatelé proudící na váš web za pomocí přímých odkazů.

  • Doporučení: Uživatelé proudící na váš web za pomocí externího zpětného odkazování.

  • Sociální sítě: Uživatelé proudící na váš web z odkazů ze sociálních sítí.

Jak měřit organickou návštěvnost webu pomocí GA4?

K měření organického provozu vám v GA4 nejlépe poslouží průzkum, který zkoumá životní cyklus uživatele. Tato analýza zjednodušuje analýzu celého zákaznického trychtýře.

Životní cyklus je možné zkoumat ze 4 různých pohledů:

  • Přehled akvizice: Zobrazuje analýzu, odkud provoz na webu pochází. Je nejdůležitějším nástrojem pro bližší zkoumání organické návštěvnosti.

  • Přehled zapojení: Zobrazuje údaje o zapojení uživatelů včetně provedených konverzí, událostí na webu a vstupních stránek uživatelů.

  • Přehled zpeněžení: Slouží k analytice tržeb od toho, jak si vedou jednotlivé produkty po přehled placené reklamy.

  • Zpráva o udržení: Vyhodnocuje, jak dlouho stráví uživatelé na webu.

Přehled akvizice – co vám může prozradit?

Pochopit přehled akvizice se může zdát na první pohled poměrně složité. Skládá se totiž z několika různých analytik:

  • Přehled akvizice uživatelů: Údaje o tom, jakým způsobem vstoupili uživatelé na váš web poprvé.

  • Přehled akvizice návštěvnosti: Obdobné jako výše zmíněné, ale na úrovni návštěvnosti. Pomáhá identifikovat jednotlivé kampaně, ze kterých návštěvnost pochází. Další analýza bude vycházet z tohoto nástroje.

Přehled akvizice návštěvnosti

Výchozí nastavení skupin kanálů

Skupiny kanálů představují kanály, díky kterým se uživatelé dostanou na váš web. Je možné zde najít organické vyhledávání (výsledky vyhledávání v SERP), organické nakupování (nereklamní odkazy v nákupech), organické sociální sítě (neplacené příspěvky na sociálních sítích) a organické video (neplacené odkazy na YouTube či TikToku).

Ve výsledcích je možné vidět i další skupiny, jako například e-mail, přímá návštěvnost nebo placené výsledky vyhledávání. Jestliže vás zajímají pouze ty organické, stačí výsledky vyfiltrovat pomocí vyhledávání. Do vyhledávání zadejte organické nebo organic.

Toto zobrazení uvidíte, pokud v GA4 vyberete: Přehledy > Obchodní cíle > Získání potencionálních návštěvníků > Akvizice návštěvnosti > Výchozí skupina kanálů.

Zobrazení podle média

Organickou návštěvnost je možné sledovat také podle použitého média. Jedná se o metodu, díky které se uživatelé dostali na váš web. V GA4 je možné zobrazit organický provoz (proklik pomocí nereklamních odkazů), affilate (uživatelé proudící na web z reklamních odkazů), cpc (uživatelé z placené reklamy), e-mail (proklik odkazu z e-mailové kampaně), doporučení (proklik odkazu z jiné webové stránky), none (přímý provoz z webu).

Ve výsledcích je možné vidět i další skupiny, jako například e-mail, přímá návštěvnost nebo placené výsledky vyhledávání. Jestliže vás zajímají pouze ty organické, stačí výsledky vyfiltrovat pomocí vyhledávání. Do vyhledávání zadejte organické nebo organic.

Toto zobrazení uvidíte, pokud v GA4 vyberete: Přehledy > Obchodní cíle > Získání potencionálních návštěvníků > Akvizice návštěvnosti > Médium relace.

Zobrazení zdroj/médium

Nejlepší zobrazení, díky kterému se dozvíte, z jakého zdroje a zároveň jaké kampaně se k vám návštěvníci dostali, je zobrazení zdroj/médium. Jedná se o kombinaci dvou předchozích zobrazení. Jde o pohled, který vám pomůže dosáhnout smysluplných závěru při vyhodnocování účinků vaší marketingové strategie. 

Chcete-li zobrazit tato data, pak v GA vyberte: Přehledy > Obchodní cíle > Získání potencionálních návštěvníků > Akvizice návštěvnosti > Relace – zdroj/médium.

Klíčové metriky pro analýzu organické návštěvnosti

V přehledu akvizice návštěvnosti je možné pozorovat několik metrik, které vám pomohou lépe vyhodnotit data:

  • Uživatelé – celkový počet aktivních uživatelů.

  • Relace – počet relací na webu (spustí se, když uživatel otevře stránku a ve stejném okamžiku neprobíhá žádná aktivní relace).

  • Relace se zapojením – celkový počet relací se zapojením (relace musí trvat alespoň 10 sekund nebo nebo mít alespoň 1 konverzní událost nebo 2 a více zobrazení stránky).

  • Průměrná doba interakce na relaci – na jednoho uživatele.

  • Relace se zapojením na uživatele – celkový počet relací se zapojením na uživatele.

  • Události na relaci – průměrný počet událostí na relaci.

  • Míra zapojení – procentní vyjádření relací se zapojením.

  • Počet událostí – lze filtrovat dle typu události.

  • Konverze – lze filtrovat dle typu konverze.

  • Výnosy – celkový příjem z nákupů, předplatného a reklamy. Je nutné předem nastavit.

Chtěli byste si přidat do přehledu další metriky? To je samozřejmě možné. V pravé horní části stránky zvolte ikonu tužky, která symbolizuje Přizpůsobení. Díky němu si můžete přidat další metriky do analýzy nebo si uzpůsobit ty, které jsou zobrazeny v základu.

Googlev Analytics jako důležitý nástroj pro organickou návštěvnost

Správné měření organické návštěvnosti je klíčové pro optimalizaci SEO strategie a dosažení lepších výsledků. Použití Google Analytics 4 poskytuje užitečné nástroje a metriky pro analýzu organického provozu, které mohou vést k hlubšímu porozumění chování uživatelů a účinnějšímu využití marketingových zdrojů. 

Důkladné porozumění zobrazeným metrikám a způsobům vyhodnocování může podpořit vaši schopnost reagovat na změny a vytvořit strategii, která přináší nejlepší výsledky pro vaše podnikání. S vhodným využitím funkcí GA4 můžete získat cenné informace, které vám pomohou optimalizovat vaše webové stránky a maximalizovat jejich organický potenciál.

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Gabriela Soukupová

Foto zdroj: pixabay.com

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Upgates
FastCentrik
Shoptet
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
ecomail
Mailchimp