webináře
Právě webináře by letos mohly být vaší nejlepší investicí do obsahu. Přečtěte si osvědčené postupy pro správné plánování webinářů a jejich efektivní propagaci.

Pandemie urychlila přechod k online událostem. Ty stále pokračují a jsou nyní běžnější než kdykoli předtím. Jedna z těchto online událostí je pro značky a marketéry obzvláště důležitá – jedná se o webináře. Co je to webinář? Jak ho připravit a uspořádat? Jaké jsou příklady úspěšných webinářů? To vše najdete v níže uvedeném průvodci.

Co je to webinář? 

Webinář je seminář, který probíhá online (web + seminář = webinář). Když si představíte osobní seminář nebo konferenci, pravděpodobně si představíte mnoho řečníků, kteří před živým publikem prezentují novinky v oboru, inovace a vzdělávání. Webinář je v podstatě totéž, ale vše se odehrává online. Publikum sleduje živé řečníky a prezentace na určité téma nebo problematiku z pohodlí svého domova. Během prezentací a po nich se mohou diváci zapojit způsoby, které jsou pro webináře jedinečné, například klást přednášejícímu otázky, chatovat s ostatními diváky po celém světě nebo dokonce spolupracovat s přednášejícím prostřednictvím interaktivních prvků, jako jsou průzkumy nebo ankety. Některé značky své webináře nahrávají a obsah dále využívají, včetně nabídky opakování pro lidi, kteří se nemohli zúčastnit živě.

Jaké jsou výhody pořádání webinářů?

Existuje mnoho důvodů, proč zařadit webináře do repertoáru své značky. Pokud jsou dobře provedeny, mohou vám pomoci získat všechny níže uvedené výhody:

Vybudovat důvěru publika: Webináře představují velkou příležitost, jak prokázat své odborné znalosti a vybudovat si důvěru prostřednictvím přímé interakce s publikem.

Přilákat nové zájemce: Online akce jsou lákadlem pro spoustu lidí a při troše propagace najdou váš webinář noví zájemci a přihlásí se.

Vytvořit rozruch kolem značky: Online události, jako jsou webináře, jsou skvělé pro vytváření diskuzí a rozruchu kolem vaší značky.

Předvést produkty/služby: Webináře představují příležitost předvést, jak vaše příslušné produkty/služby fungují, zaujatému publiku.

Zvýšit konverze: Demonstrace vašich odborných znalostí a vědomostí a budování důvěry prostřednictvím webinářů může přimět více potenciálních zájemců ke konverzi.

V konečném důsledku může dobře připravený a dobře zprodukovaný webinář přivést ideální kupce přímo k vašim virtuálním dveřím.

Webináře jsou skvělým nápadem pro značky ve většině vertikál, zejména pro značky z oblasti finančních služeb, poradenství, SaaS a farmaceutického průmyslu (odvětví s nejvyšší mírou návštěvnosti).

Osvědčené postupy pro přípravu a pořádání webinářů

Pokud chcete uspořádat webinář nebo přidat týdenní či měsíční sérii webinářů do své nabídky obsahu, zvažte tyto osvědčené postupy.

Použijte správnou technologii vhodnou pro webináře

Bez softwaru nelze webinář hladce spustit. Naštěstí existuje mnoho dobrých webinářových platforem se správnými funkcemi pro vaše potřeby v téměř každé cenové kategorii. Obecně platí, že budete chtít zvážit svůj rozpočet, počet účastníků, pro které chcete mít kapacitu, možnosti nahrávání (pro pozdější opakované využití obsahu webináře) a interaktivní možnosti (například živé průzkumy a ankety během prezentací).

Pro začátek uvádíme několik možností softwaru vhodných pro webináře:

Zoom: Oblíbený (i neoblíbený) software pro pořádání schůzek může být také hostitelem větších webinářů. Zahrnuje sledování a vykazování, integraci CRM a interaktivní funkce, jako je chatování a reakce.

GoToWebinar: Tato možnost má robustní sadu funkcí pro plánování, propagaci, navrhování, prezentaci a analýzu webináře.

eWebinar: Pokud chcete raději pořádat evergreen webinář (který se přehrává na vyžádání, ale stále obsahuje některé živé/interaktivní prvky), je tato možnost nejlepší volbou.

Zvolte téma

Pro svůj webinář je dobré zvolit jedno hlavní, zastřešující téma. Díky tomu bude vaše akce soustředěná a její hodnota bude pro účastníky jasná. Pokud je váš webinář ve formátu pro jednoho řečníka, snažte se zvolit užší téma než něco příliš širokého, jako je „plánování osobních financí“ nebo „optimalizace pro vyhledávače“. Tato témata jsou rozsáhlá a nelze je plně pokrýt během hodiny. Místo toho zvolte hlubší téma, například „finanční plánování pro novopečené rodiče“ nebo „SEO a obsah vašich stránek“. Pokud v rámci akce plánujete více řečníků, prezentací nebo sezení, zvažte volbu širšího hlavního tématu, přičemž každé sezení bude zkoumat aspekty tohoto tématu.

Vždy zvažte hodnotu svého tématu pro cílovou skupinu. Co by je mohlo zajímat? Jaké informace by jim pomohly?

Na tyto otázky vám může pomoci odpovědět průzkum témat, například průzkum publika na sociálních sítích, zjištění, jakým tématům se ve svém obsahu věnuje vaše konkurence, nebo dokonce průzkum klíčových slov k danému tématu, abyste zjistili, kolik lidí ho vyhledává. Ať už si vyberete jakékoli téma, zvažte, jak ho udělat interaktivní a poutavé. Lidé, kteří se účastní webinářů, se nakonec chtějí učit, ale nechtějí mít pocit, že sedí na nudné přednášce.

Vyberte přednášejícího a/nebo řečníka (nebo skupinu řečníků)

Výběr správného prezentátora pro váš webinář významně ovlivní jeho úspěch. Správný prezentátor bude důvěryhodnou autoritou v oblasti vašeho tématu a bude se cítit dobře, když bude mluvit před lidmi. Můžete si vybrat někoho ze své firmy – nebo také ne. Můžete například pozvat hostujícího přednášejícího, například vlivného člověka z oboru, nebo známého odborníka, aby vedl seminář a hovořil o daném tématu. Někdy má pro webinář větší smysl pozvat více odborných řečníků. Možná by mohl prezentovat tým uvnitř společnosti společně nebo by se mohli virtuálně sejít různí odborníci z různých značek k panelové diskusi.

Vyberte si formát, který dává smysl

Webinář může mít několik formátů. Zvažte, co bude pro prezentaci vašeho tématu nejvhodnější, včetně počtu řečníků, které plánujete.

Zde jsou některé z nejběžnějších formátů:

Ukázka produktu: Ukažte posluchačům, jak produkt funguje, nebo předveďte, jak s produktem provést konkrétní úkol.

Otázky a odpovědi: Pořádejte sezení s otázkami a odpověďmi, kde mohou posluchači položit odborníkovi (nebo skupině odborníků) své otázky na konkrétní téma.

Jediný přednášející: Jediný odborník prezentuje informace, výzkum, postřehy nebo tipy na konkrétní téma. Může se jednat o výukový program nebo téma „jak na to“.

Více přednášejících: Jedná se o stejný koncept jako webinář s jedním přednášejícím, ale dva nebo více odborníků sdílí „pódium“ a prezentují informace.

Rozhovor: Moderátor vede rozhovor s hostujícím odborníkem na určité téma. Po něm může následovat dotazování publika s odborníkem.

Panel: Skupina odborníků vede rozhovor na určité téma.

Případová studie: Jedná se o konglomerát rozhovoru a webinářů s jedním moderátorem. Představte případovou studii úspěchu jednoho z vašich klientů s vaší značkou a poté s tímto klientem udělejte rozhovor.

Vytvoření poutavé prezentace

Vizuální formát webinářů vám dává obrovskou příležitost ke kreativnímu přístupu k prezentaci a zobrazování informací divákům.

Prezentace: Příprava prezentací, které se budou promítat souběžně s mluvením prezentujících, je nejčastějším způsobem, jak udržet diváky v napětí, protože je to efektivní. To platí zejména v případě, že jsou slajdy vizuálně kreativní, zábavné nebo užitečné pro pochopení tématu. Některé značky nabízejí po skončení webináře také slide deck ke stažení.

Video: Krátké videoklipy nebo animace jsou zajímavým způsobem, jak ilustrovat klíčové body. Podívejte se i mimo svůj obor a propojte své téma s popkulturou, hudbou, televizními pořady, postavami apod.

Sdílení obrazovky: Předvádíte nějaký software? Učíte účastníky, jak dokončit nějaký úkol na počítači? Sdílejte obrazovku v reálném čase.

Předváděcí akce: Předveďte ukázku: Při předvádění produktů nasměrujte kameru na produkt a ukažte jej v akci.

Dejte si čas na přípravu

Webináře mají mnoho pohyblivých částí. Musíte myslet na software a techniku, rozpočet, prezentátory, budování značky, prezentace, propagaci a další. Pravděpodobně se do toho zapojí mnoho různých rukou, takže budete muset dát každému dostatek času, aby se také věnoval své práci. Organizátoři malých webinářů uvádějí, že na propagaci akce potřebují 3–6 týdnů. Organizátoři velkých webinářů uvádějí, že potřebují více než šest týdnů. Mějte na paměti tyto rozdílné časové lhůty, zejména když plánujete a stanovujete datum konání webináře. Dopřejte sobě a svému týmu dostatek prostoru, abyste vše zvládli.

Propagujte svůj webinář

Bez propagace se o vašem webináři nikdo nedozví. Musíte o něm informovat prostřednictvím sociálních médií a svých webových stránek. Můžete také poslat e-mail svému seznamu odběratelů s oznámením akce a výzvou k registraci. Ve všech těchto propagačních akcích sdělte posluchačům, jakou hodnotu jim účast na webináři přinese a jak jim pomůže s konkrétní otázkou nebo problémem.

Sociální média: Na všech kanálech vytvořte příspěvek oznamující váš webinář, včetně tématu, přednášejících, data, času a místa, kde se lze zaregistrovat / jak se zúčastnit. Tento příspěvek pravidelně sdílejte v týdnech předcházejících webináři.

Webové stránky: Vytvořte na svém webu vstupní stránku pro registraci, kde se účastníci mohou zaregistrovat, a vytvořte příspěvek na blogu, který bude sdílet podrobnosti o webináři. Odkaz na vstupní stránku uveďte v příspěvku na blogu a v příspěvcích na sociálních sítích.

E-maily: Pošlete svým odběratelům e-maily, ve kterých je informujete o webináři a v blízkosti data konání jim připomenete, aby se přihlásili. Uveďte odkaz na vstupní stránku pro registraci.

Nacvičte si prezentaci a otestujte své vybavení/techniku

Většina účastníků virtuálních akcí uvádí jako největší nepříjemnosti špatné připojení a špatný zvuk (těsně následované špatnými kamerami a nepřehledným pozadím). Takovéto nepříjemnosti snižují pravděpodobnost, že účastníci zůstanou na webináři nebo že z něj budou mít nějakou hodnotu. Několik dní před webinářem si proto se všemi zúčastněnými proveďte cvičnou zkoušku. Otestujte vybavení. Otestujte zvuk. Otestujte připojení. Zkontrolujte pozadí.

Je to také dobrá příležitost k procvičení prezentací a odstranění případných nedostatků. Ujistíte se, že řečníci jsou připraveni, všechny slajdy jsou bez chyb a všichni budou vědět, co mají dělat, až webinář poběží živě.

Webináře jsou dynamickým typem obsahu s velkým potenciálem

Technologie se zdokonalila natolik, že online webináře a virtuální akce mohou být stejně poutavé a hodnotné jako osobní účast na nich. Pokud jej správně naplánujete, pečlivě vytvoříte a účinně propagujete, může být webinář vaší nejlepší letošní investicí do obsahu. A jakmile si osvojíte dovednost tvorby a pořádání webinářů, můžete je vytvářet pravidelně, abyste navázali kontakt se zákazníky, zvýšili konverze a vybudovali autoritu a viditelnost své značky online.

Nakonec nezapomeňte svůj živý webinář nahrát, abyste mohli tento obsah později znovu použít. Pokud správně zvolíte strategii, můžete z tohoto obsahu vytěžit ještě více. Nyní byste měli mít dostatek základů pro vytvoření a uspořádání svého prvního webináře.

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Martina LeVeneur

Foto zdroj: pixabay.com

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Upgates
FastCentrik
Shoptet
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
ecomail
Mailchimp