Základní pravidla pro SEO a copywriting v roce 2020

29.2.2020
0

Obrázek uživatele Vlastimil Malík
Vlastimil Malík

Algoritmy vyhledavačů se neustále vyvíjejí. Jak s nimi udržet krok a zajistit si místo na vrcholu výsledků vyhledávání?

Základní pravidla pro SEO a copywriting v roce 2020 Pro každého, kdo se zabývá SEO, jistě není žádným tajemstvím, že Google neustále vylepšuje svůj vyhledávací algoritmus, tak aby uživatelům přinášel stále lepší a kvalitnější výsledky. Přestože běžní uživatelé z tohoto procesu přirozeně benefitují, mohou neustálé změny přidávat starosti copywriterům a SEO konzultantům. Je fakt, že není jednoduché vítězit ve hře, jejíž pravidla se během zápasu neustále mění. Stále však platí několik základních pravidel pro SEO a copywriting, která budou pravděpodobně fungovat i v budoucnu. Budete-li se jimi řídit, bude vaše SEO slavit úspěchy i v roce 2020.

Zde je devět základních pravidel SEO a copywritingu, která vám pomohou uspět i v roce 2020:

  1. Pochopte záměry, které se skrývají za klíčovými slovy.
  2. Pište k věci.
  3. Vyvarujte se nepřirozeně vysoké koncentrace klíčových slov.
  4. Mluvte jazykem vašeho publika.
  5. Soustřeďte se na vybrané úryvky.
  6. Tvořte přitažlivé nadpisy.
  7. Optimalizujte meta tagy „title“ a „description“.
  8. Používejte pomocná klíčová slova.
  9. Nezapomeňte na hlasové vyhledávání.

1. Pochopte záměry, které se skrývají za klíčovými slovy

Záměr klíčového slova je poměrně zásadní pro váš úspěch v SEO. Co to vlastně je? „Záměr klíčových slov“ označuje důvod, proč lidé hledají konkrétní klíčové slovo. Každý, kdo vyhledává na internetu, to totiž dělá s určitým záměrem, má k tomu určitý konkrétní důvod. Tyto důvody se dají rozdělit do třech základních skupin.

  1. Informační: uživatel se chce dozvědět více o nějakém tématu či produktu, například: „z čeho se vyrábí zubní pasta“.
  2. Navigační: uživatelé chtějí nalézt konkrétní web nebo webovou stránku. Dotaz může například znít: „Colgate ČR“.
  3. Komerční: uživatel chce koupit produkt nebo službu. Příklad: „koupit zubní pastu“.

Protože hlavním cílem vyhledavačů je poskytovat svým uživatelům špičkové výsledky vyhledávání, odměňuje stránky, které nabízejí obsah shodující se se záměrem klíčových slov. Pokud byste se pokusili optimalizovat stránku vašeho e-shopu, kde prodáváte zubní pastu, na dotaz „z čeho se vyrábí zubní pasta“, ve výsledcích organického vyhledávání byste pravděpodobně velmi dobrých výsledků nedosáhli. Proč? Protože uživatel, který se chce dozvědět, z čeho se pasta vyrábí, si ji pravděpodobně nechce nyní koupit. Na prodejní stránce nenajde to, co hledal, a zklamaně odejde. Google tak zjistí, že stránka není pro daný dotaz relevantní, a posune ji ve vyhledávání dolů.

Ať už píšete text pro domovskou stránku, blogový příspěvek, nebo popis produktu, efektivita SEO copywritingu závisí na správném výběru klíčových slov. Pečlivě přemýšlejte o tom, co uživatelé hledají, a pak udělejte maximum, abyste jim to dali.

2. Pište k věci

To, co uživatelé na internetu hledají, je relevantní obsah. Nikdo není zvědavý na sáhodlouhé, leč informačně chudé litanie, kterými se uživatel stěží prokouše a vlastně se nic pořádného nedoví.

Proto relevantní obsah upřednostňují i vyhledavače a umisťují jej na vrchol organických výsledků. Přestože vytváření relevantního obsahu je z velké části o shodě se záměrem klíčových slov, je také důležité, aby vyhledavače poznaly, že váš obsah je skutečně relevantní. Efektivním způsobem, jak toho dosáhnout, je použít vaše hlavní klíčové slovo na začátku textu. V prvním odstavci tak může být hustota klíčových slov klidně vyšší než ve zbytku textu. Vyvarujte se také zbytečných odboček a soustřeďte se na hlavní téma.

Pokud je téma příliš obsáhlé, klidně jej rozdělte do několika stránek, které propojíte hypertextovými odkazy.

Vyvarujte se nepřirozeně vysoké koncentrace klíčových slov

3. Vyvarujte se nepřirozeně vysoké koncentrace klíčových slov

Nepleťte si ovšem zvyšování hustoty klíčových slov na začátku textu s nadbytečným používáním klíčových slov, to znamená nepřirozeným přeplňováním textu klíčovými slovy ve snaze zlepšit výkon organického vyhledávání. Zatímco v prvním případě jde o zcela normální způsob, jak prokázat relevanci vašeho obsahu, druhý je zastaralá forma SEO spamu, známá jako „keyword stuffing“. Nadbytečnému používání klíčových slov byste se měli vyhnout z několika důvodů:

  • Je to zcela zbytečné. Vyhledavače dokážou tento způsob manipulace velice snadno odhalit a po zásluze „ocenit“.
  • Nadbytečné používání klíčových slov vypadá nepřirozeně. Většině návštěvníků bude na první pohled jasné, že jde o nekvalitní stránku, a rychle ji opustí, což je pro Google dalším signálem, že váš obsah není dostatečně kvalitní a relevantní.

4. Mluvte jazykem publika

Abyste své uživatele přesvědčili o relevantnosti a kvalitě vašeho textu, měli byste mluvit „jazykem jejich kmene“. Jiné výrazy a slovní obraty používají senioři, jiné mileniálové a jiné mladší ročníky. Žádného teenagera nezaujme text, který je psán „jako pro důchodce“. Skvělým nástrojem pro zjištění, jaké výrazy používají vaši cíloví uživatelé, jsou související dotazy ve vyhledávání Googlu. Přestože je to zdarma, snadno přístupné a nesmírně užitečné, lidé tento nástroj, který najdete ve spodní části stránky s výsledky vyhledávání, často opomíjejí. Můžete zde však zjistit, jaké další dotazy jsou relevantní pro vaše hlavní klíčové slovo, a odhalit, jaké výrazy používá vaše publikum.

Zařaďte do vašeho textu slova a fráze používané vašimi uživateli při hledání odpovědí, které se pokoušíte poskytnout. Vaše SEO i copywriting tím získají obrovskou podporu. Text bude vypadat mnohem přirozeněji, což ocení nejen uživatelé, ale také vyhledavače.

5. Soustřeďte se na vybrané úryvky

Jistě jste si všimli, že při zadání některých informativních dotazů, na které lze odpovědět několika větami, vám Google na vrcholu vyhledávání nabídne box s odpovědí na vaši otázku. Jedná se o úryvek z textu stránky, která na tento dotaz poskytuje vyčerpávající a relevantní odpověď. Vybraný úryvek se obvykle ve výsledcích objeví, je-li dotaz položen ve stylu „co je to…“. Například „co jsou to tenzidy?“. Mnoha lidem vysvětlení v doporučeném úryvku stačí a na stránku, odkud pochází, ani nekliknou, jiní však mohou stránku navštívit, protože se o tématu chtějí dozvědět více a vidí, že ji Google považuje za vysoce autoritativní zdroj informací.

Jak využít doporučené úryvky v SEO a copywritingu? Pokud je to vhodné, snažte se získat doporučený úryvek ve vyhledávání. Pokud řešíte otázku, na kterou lze odpovědět pomocí několika vět – např. z čeho se skládá zubní pasta –, ujistěte se, že se někde ve vašem obsahu nachází skupina vět, která dává na tuto otázku přesnou a vyčerpávající odpověď. Tím získáte větší šanci na získání doporučeného úryvku. I když někteří lidé nekliknou, alespoň vylepšujete image své značky.

6. Tvořte přitažlivé nadpisy

Nadpis je velice mocnou součástí copywritingu. Pokud je váš nadpis zároveň obsahem tagu „title“, zobrazuje se ve výsledcích vyhledávání. Zde může zaujmout pozornost uživatele a přesvědčit jej ke kliknutí, přestože se nenachází na nejvyšší pozici SERP. I stránka, která není ve výsledcích vyhledávání první, tak může získat velké množství návštěvníků. Nadpis by měl provokovat zvědavost, obsahovat výzvu k akci a vzbuzovat očekávání. Skvěle také funguje, varuje-li nadpis návštěvníka před nějakým nebezpečím nebo začíná-li číslicí. Z nějakého důvodu lépe fungují čísla lichá. Proto se na internetu často setkáte s nadpisy jako například „7 chyb životosprávy. Zjistěte, zda je děláte také“. Můžete používat také slova s emočním zabarvením.

Nadpis by však neměl mít více než 60 znaků, jelikož ve výsledcích vyhledávání Googlu se jich víc nezobrazí, a nadpis, jemuž chybí konec, nevypadá dobře.

7. Optimalizujte meta tagy „title“ a „description“

Kromě meta tagu „title“, zmíněného výše, byste se měli soustředit i na meta tag „description“, který se ve vyhledávání zobrazuje jako popisek stránky. Stejně jako nadpis může správně napsaný popis přesvědčit návštěvníka ke kliknutí na vaši stránku ve výsledcích vyhledávání. Popis by měl rozvíjet informaci, kterou se návštěvník dozví z nadpisu. Lidé, kteří si popis přečtou, by měli být schopni posouzení, zda se zajímají o to, co nabízíte. Google navíc v popisu hledá ukazatele relevance (tj. klíčová slova). Je proto důležité věnovat čas psaní promyšlených popisů, které budou schopny přilákat lidi a přesvědčit Google, že váš obsah stojí za vysoké hodnocení.

Popis i nadpis by ovšem měly být v prvé řadě relevantní k obsahu cílové stránky. Pokud uživatel na vaši stránku klikne a nenalezne zde to, co mu nadpis a popis slibovaly, okamžitě stránku opustí, čímž vyšle Googlu velmi negativní signál o kvalitě vaší stránky.

Klíčová slova - copywriting

8. Používejte pomocná klíčová slova

Je jasné, že jeden obsah může být vyhledáván pomocí několika, nebo dokonce velkého množství klíčových slov. Proto byste ve vašem textu měli používat i příbuzná klíčová slova. Zjistíte je na konci SERP v již dříve zmíněném nástroji na vyhledávání souvisejících dotazů. Měli byste proto ve vašem textu používat i tato související klíčová slova, která vám zajistí mnohem přirozenější text, než kdybyste používali stále dokola jen jedno klíčové slovo.

Cílení na několik souvisejících klíčových slov v jednom textu vám umožní oslovit větší (přesto stále relevantní) publikum. S pomocí souvisejících dotazů Google nebo jiného nástroje na analýzu klíčových slov můžete najít všechna pomocná klíčová slova, která vám pomohou vytvořit kvalitní a informačně bohatý text.

9. Nezapomeňte na hlasové vyhledávání

V poslední době se stále více skloňuje hlasové vyhledávání. Je to přirozené. Stále více uživatelů přistupuje k internetu pomocí chytrých telefonů, kde je však nepohodlné psát vyhledávací dotazy ručně. Mnohem jednodušší je pouze je vyslovit. Podle statistik zhruba dvě třetiny lidí ve věku od 25 do 49 let používají hlasové vyhledávání alespoň jednou denně. Aby vám v oboru hlasového vyhledávání neujel vlak, měli byste začlenit některé ze základních taktik pro hlasové vyhledávání do vaší strategie SEO a copywritingu.

Zkuste proto optimalizovat část svého obsahu na klíčová slova založená na otázkách. Podle výzkumů Googlu mluví většina lidí používajících hlasové vyhledávání se svými telefony podobně jako s živými lidmi. To samozřejmě znamená, že spousta jejich dotazů je koncipována spíše jako otázky než klasická klíčová slova.

Závěr

Svět vyhledavačů se neustále mění. Dobrou zprávou však je, že základní pravidla SEO a copywritingu pořád platí. A jak to tak vypadá, budou platit i nadále. Jak je to možné?

Cílem všech vyhledavačů v čele s Googlem je snaha přinést uživatelům nejlepší možný obsah, nejlepší možné odpovědi na jejich dotazy. Tak tomu bylo vždy a jistě tomu také tak vždy bude. Neustálé změny algoritmu slouží pouze k tomu, aby vyhledavače dokázaly lépe poznat, který obsah je skutečně kvalitní. Pokud tedy děláte skutečně kvalitní obsah, nemusíte se změn v algoritmech vyhledavačů obávat.

 

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Vlastimil Malík

Foto zdroj: pixabay.com

 

Máte zájem o digitální marketing? Vyplňte stručný formulář a my se vám do 24 hodin sami ozveme

Nezávazná konzultace

Nebo nám rovnou zavolejte 775 646 333