Znáte osobní SEO? Budujte svou online viditelnost

osobní SEO
Poznejte, jak pomocí osobních strategií SEO převzít kontrolu nad svou přítomností v online prostoru a získat pozornost zaměstnavatelů, partnerů či klientů.

Nezbytnou součástí vaší profesní identity v dnešním světě je viditelná online přítomnost. To, jak se o ni staráte, může mít zásadní vliv na vaše úspěchy v profesním životě. Zajistěte si důvěru zákazníků, kolegů nebo náborářů pomocí vlastního brandingu vystavěného na základě osobního SEO. Seznamte se s osvědčenými strategiemi pro optimalizaci vaší digitální stopy zajišťující viditelnost v internetové džungli.

Co je osobní SEO a proč jej potřebujete

Osobní optimalizace pro vyhledávače znamená vyladění online přítomnosti tak, aby se vaše jméno při relevantních vyhledávacích dotazech objevovalo na čelních pozicích výsledků vyhledávání SERP.

To znamená, že musíte zajistit správné zdroje informací, které roboti upřednostní ve vyhledávání, ať už jde o Google, Facebook, Bing, LinkedIn nebo jakoukoliv jinou platformu.

Jak může osobní SEO ovlivnit vaši kariéru:

  • Usnadňuje vaše nalezení zájemcům o vaši nabídku.
  • Pomáhá náborářům najít kvalifikované kandidáty na pracovní pozice.
  • Umožňuje personalistům ověřit vaši kvalifikaci ještě před pozvánkou na pohovor.

Propracované osobní SEO vám umožní mít plně pod kontrolou svůj příběh a prezentovat jej v digitálním prostředí. Přímo ovlivníte, jak si vás ostatní všimnou, a kdykoliv uchráníte svoji pověst, pokud to bude potřeba.

Rozdíly mezi osobním a podnikovým SEO

Jak se osobní SEO odlišuje od toho firemního? Zásadních odchylek je hned několik.

  • Rozsah a úroveň
    Osobní SEO nepotřebuje pro úspěch spoustu webových stránek a platforem.
    Obchodní SEO je o mohutných webech s mnoha samostatnými stránkami.
  • Použití klíčových slov
    Pro osobní SEO jsou zásadní kombinace vašeho jména a odborných znalostí.
    Firemní SEO je zaměřené na klíčová slova sovisející s produktem/službou a na obchodní výrazy.
  • Cílení
    Při osobním SEO se zaměřujete na individuální pověst a kariérní příležitosti.
    Obchodní SEO se zabývá vedením potenciálních zákazníků a řízením prodeje.
  • Obsahová strategie
    Osobní obsah prezentuje odbornost, znalosti a dovednosti.
    Obchodní obsah řeší potřeby zákazníků a nabídku zboží/služeb.
  • Měření výkonu
    Úspěch osobního SEO se odráží ve viditelnosti, získávání nových kontraktů a kariérním růstu.
    Obchodní SEO vyhodnocuje konverze, tržby a podíl na trhu.

Osobní SEO pomáhá lidem, aby vás našli a měli k vám důvěru.

Audit vlastní digitální stopy

Abyste mohli pracovat na své osobní SEO strategii, potřebujete získat ucelený obrázek o vaší online přítomnosti.

Přistupte k tomu jako k inventuře svých aktiv a pasiv, která je prvním krokem k vybudování efektivní osobní značky v digitálním prostředí.

Sebehledací hodnocení

Chcete-li pochopit svou existenci v online prostředí, začněte důkladným vyhledáváním své osoby. Tak zjistíte, co ostatní vidí, když vás objeví na internetu.

Nejprve vyhledejte své jméno v uvozovkách (např. “Jan Svoboda”) na platformách Google a Bing. K nalezení nejlepších výsledků použijte různé metody:

  • Použijte anonymní režim nebo soukromé procházení, aby byly výsledky co nejméně zkreslené.
  • Hledejte na různých zařízeních a sítích (domácí + veřejná Wi-Fi).
  • Najděte i varianty svého jména včetně profesních titulů a přezdívek.

Ve výsledcích vyhledávání podle jména by se měly objevit vzdělávací ústavy, předchozí zaměstnavatelé a místa, kde se nachází vaše profesní kontakty. Dostanete tak celkovou představu o tom, jak a kde se o vás lidé dozvědí.

Pozitivní a negativní informace

Shromážděné výsledky si nyní rozdělte podle ”dobrých a špatných” a u každého si položte otázku: “Chci, aby mě takto ostatní viděli?”

Pro seřazení zmínek využijte tyto kategorie:

  • Pozitivní: Zlepšují vaši profesní autoritu,
  • Negativní: Mohou vaši pověst poškodit,
  • Neutrální: Nemají velký vliv na vaši reputaci,
  • Soukromé: Osobní informace, které nechcete zveřejňovat.

Soustřeďte se hlavně na výsledky na první stránce SERP a zajistěte, aby ukazovaly na vaši důvěryhodnost, profesionalitu a kompetentnost.

Zmapování stávajících profilů a obsahu

Na závěr auditu si udělejte seznam všech svých kontaktních bodů online. Do tabulky zadejte každou platformu, na které jste aktivní, díky čemuž následně posoudíte efektivitu každé z nich a najdete možnosti pro zlepšení.

Podívejte se na:

  • Osobní stránky a blogy,
  • Profily na všech používaných sociálních sítích,
  • Výpisy profesních adresářů,
  • Obsah, který jste publikovali,
  • Zmínky na jiných webech nebo v médiích.

Prověřte, jestli je každý profil nebo obsah v souladu s vaší značkou a tím, jak chcete působit. Postarejte se, aby informace o vás byly aktuální a konzistentní na všech online platformách.

Jednou za půl roku vždycky všechno zkontrolujte, obnovte údaje i obsah a odstraňte potenciální zjištěné problémy.

Optimalizace osobního webu nebo blogu

Vaše osobní webové stránky jsou živnou půdou vaší online identity. Platformy sociálních médií vznikají a zanikají, ale tento digitální prostor patří jen vám.

Máte nad ním kompletní kontrolu a přizpůsobíte si jej tak, aby návštěvníkům i vyhledávačům prezentoval vaše ”pravé já”.

Vytvoření vlastní domény přátelské pro SEO

Název domény vytvořte tak, aby byl v souladu s vaší osobní značkou. Přidejte své jméno do URL adresy i na začátek názvu webu. Průměrná doména má délku cca 12 znaků a ty nejúspěšnější bývají ještě kratší.

Vynechte zvláštní znaky jako pomlčky, číslice nebo ampersandy (&), které mohou poškodit výkon SEO. Weby s takovými znaky v URL navíc vypadají dost amatérsky.

Váš osobní web nemusí mít desítky stránek. Na začátku úplně stačí jedna hlavní, pokud je dobře strukturovaná a obsahuje všechny podstatné informace.

Nezapomeňte na vytvoření sekce ”O mně”, ve které se představíte a zařadíte do ní odkazy na vaše další profily. Přidejte kontaktní údaje, osobní příběh a zkušenosti i přehled zmínek prokazujících vaši odbornost. Díky tomuto komplexnímu přístupu vás budou vyhledávače více vnímat jako respektovanou personu v oboru.

Správně řazený obsah

Tvoříte-li jakýkoliv obsah na svůj osobní web, dbejte na to, aby byl v souladu s obsahovou strategií připravenou pro vaše hlavní publikum.

Vytvořte takzvané pilířové stránky se stěžejními tématy a ke každé z nich shluk dalších stránek, podrobně rozvíjejících danou tematiku. Tím budujete svou aktuální autoritu.

Rozvoj osobního brandu na sociálních platformách

Sociální média jsou výkonným prostředkem pro budování osobní značky, jen si musíte vybrat ty správné platformy přínosné pro své zájmy. Není potřeba být úplně všude. Zaměřte se na sociální sítě, které používá vaše cílové publikum, a které jsou v souladu s vaší činností.

Každá platforma má pro rozvíjení dosahu značky jiné přednosti:

  • LinkedIn: Ideální pro navazování a udržování profesionálních vztahů, B2B obor a kariérní růst,
  • Instagram: Pro vizuálně zaměřenou prezentaci, fotografie, design nebo životní styl,
  • X: Sdílení nápadů, formování vlivu a zapojení do konverzací v reálném čase,
  • YouTube: Ukázky odborných znalostí prostřednictvím videoobsahu, vytváření publika a šíření dosahu značky poutavou vizuální formou.

Používáte-li veřejné sociální sítě pro osobní potřebu, kontrolujte, co sdílíte, a kdo to může vidět.

Tvorba a publikování obsahu

Zveřejňujte kvalitní obsah poukazující na vaši odbornost. Časový plán publikace přizpůsobte specifikům každé jednotlivé platformy.

Konzistence znamená víc než objem. Přidávejte příspěvky hodnotné pro vaše sledující raději s nižší frekvencí (1× za den, 1× za týden), ale pravidelně a pořád. Soustřeďte se na relevantní obsah a nezahlcujte své osobní profily zbytečnostmi.

Budete-li publikovat nové příspěvky jednou týdně, stanovte si konkrétní den a hodinu a poté každý týden čas zveřejňování dodržujte.

Stejná image napříč platformami

Abyste dosáhli skutečného přínosu pro osobní SEO, musí mít vaše prezentace na všech kanálech jednotný styl.

Buďte důslední, vytrvalí a myslete na to, že ”konzistence značky = autorita a uznání značky”.

  • Mějte stejný úvodní obrázek u všech profilů na sociálních médiích a všude používejte také stejné vizuální prvky jako barvy, písma nebo grafickou podobu příspěvků.
  • Rozvíjejte osobitý ”hlas značky” odrážející vaši osobnost, přitom si však udržujte svou profesionální úroveň.
  • Využijte stejný obsah s přizpůsobeným formátem při zachování hlavní myšlenky příspěvku na různých kanálech. Třeba ze článku na LinkedIn můžete udělat tweet se stejným klíčovým sdělením.
  • Propojte vzájemně své profily na sociálních sítích, aby vás snadno našli různí uživatelé na různých místech.

Sestavení strategického obsahového plánu

Stejně jako potřebujete propracovanou obsahovou strategii pro podnikové SEO, neobejdete se bez ní ani u osobní optimalizace.

Na začátku se zaměřte na detailní odhalení toho, co nejlépe umíte. Zhodnoťte své odborné znalosti a dovednosti a určete si hlavní témata, ve kterých vynikáte.

Kde hledat:

  • Zrekapitulujte své silné stránky, nabyté zkušenosti a získané vědomosti.
  • Definujte si úspěšné oblasti svého současného i dřívějšího působení.
  • Zamyslete se, o čem chcete ke svému publiku ”mluvit”.

Ovládněte osobní SEO a svou digitální image

Práce na osobní optimalizací v online prostředí je docela příjemná, ale především nezbytná činnost.

Ať už si hledáte nové zaměstnání, rozšiřujete síť klientů nebo od samého začátku budujete svoji živnost, vždycky chcete, aby vás lidé našli a udělali si o vás co nejlepší obrázek. Protože to, co na internetu objeví, je k vám buď dovede, nebo vás nebudou chtít nikdy vidět.

Když budete osobní SEO dělat poctivě, spojíte se s těmi správnými osobami a zajistíte si lepší budoucnost.

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Martin Kulhánek

Foto zdroj: pixabay.com

 

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Upgates
FastCentrik
Shoptet
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
ecomail
Mailchimp