Při tvorbě nového webu si dejte záležet na jeho správné struktuře
Struktura vašeho webu určuje, jak snadné je pro uživatele procházet váš web a najít informace, které hledají.

Předtím, než začnete s tvorbou nového webu, byste měli předem navrhnout jeho strukturu. Jaké části bude web mít, jak budou vzájemně propojeny a jak vše udělat tak, aby se na stránce dobře orientovali nejen návštěvníci, ale také vyhledávače.

Struktura webu znamená celkové rozložení jednotlivých částí webu, včetně propojení jednotlivých stránek mezi sebou. Strukturu je potřeba rozmyslet ještě před začátkem tvorby webu, měla by brát ohled na snadnou orientaci nejenom pro uživatele, ale i pro vyhledávače. Jedná se o velmi důležitou součást použitelnosti webu.

Pojďme si nyní ukázat, proč je struktura webu důležitou součástí jeho použitelnosti, a jak takovou efektivní strukturu vytvořit.

Co je struktura webu?

Struktura vašeho webu je způsob, jakým jsou různé stránky na vašem webu vzájemně propojeny a uspořádány do hierarchie. Dobrá struktura webových stránek usnadňuje navigaci pro uživatele i pro vyhledávače, což zlepšuje SEO vašeho webu a jeho hodnocení vyhledávači.

Proč je struktura webových stránek důležitá?

Úkolem designéra je vytvořit web, který má skvělé UX a je snadno použitelný. Skvělá struktura webových stránek zlepšuje použitelnost nebo uživatelskou přívětivost vašeho webu tím, že uživatelům usnadňuje nalezení toho, co hledají. Chcete-li vytvořit kvalitní strukturu webu, musíte si nejdříve ujasnit, jak budete obsah na svém webu organizovat.

Strukturu webu byste neměli později měnit, je proto důležité, abyste si vše předem řádně promysleli.

Jak vybrat nejlepší strukturu pro váš web

Základním principem efektivní struktury webových stránek je zajistit, aby její obsah byl správně a přehledně organizován, strukturován a konzistentně označován. Abyste mohli vytvořit nejlepší informační architekturu pro svůj web, musíte vzít v úvahu následující faktory:

  • Cesta uživatele: Vzhledem k tomu, že webové stránky jsou vytvářeny, aby sloužily uživatelům, je důležité vzít v úvahu, jak budou návštěvníci váš web používat, a také jejich očekávání, jak by váš web měl fungovat. Přemýšlejte, kterou stránku navštíví pravděpodobně jako první, kam chcete, aby šli potom, co chcete, aby tam dělali atd.
  • Obsah: Struktura vašeho webu bude také do značné míry určena typem a objemem obsahu na vašem webu. Pokud provozujete e-shop, pravděpodobně budete chtít použít jinou strukturu stránky než v případě blogu či firemního webu.
  • Cíle webu: Struktura by měla odpovídat tomu, jaké má web cíle, například informovat, prodávat, bavit…

Co by měla obsahovat správná struktura webu

Co by měla obsahovat správná struktura webu

Nejběžnější struktura webu je hierarchická, založená na jedné nadřazené stránce (hlavní stránce) a podřízených stránkách (kategoriích a podkategoriích), na které vedou odkazy z hlavní stránky.

Podívejme se nyní na každý z těchto prvků a ukažme si, jak je můžete během návrhu co nejlépe optimalizovat:

Domovská stránka

Domovská stránka je hlavní stránka v hierarchii vašeho webu a centrální místo, odkud uživatelé procházejí váš web. Zajistěte, aby na všechny důležité stránky na vašem webu vedly odkazy z této stránky. K tomuto účelu by se na hlavní stránce měla nacházet přehledná navigace neboli nabídka hlavních kategorií webu. Jak takovou přehlednou navigaci vytvořit?

Navigace/nabídka

Návštěvníci vašeho webu pomocí navigace pochopí strukturu informací na webu a najdou to, co hledají. Zajistěte, aby všechny vaše hlavní kategorie a nejdůležitější stránky byly v této nabídce zastoupeny. Při vytváření navigace navíc použijte následující pravidla:

• Používejte krátké fráze nebo jednoslovné názvy pro každý prvek.

• Používejte jednoduchý jazyk, kterému vaši uživatelé rozumějí.

• Do hlavní navigace umístěte jen hlavní kategorie a nejdůležitější stránky, abyste zachovali přehlednost.

Další užitečné odkazy, jako je kontakt, zásady ochrany osobních údajů atd., můžete umístit do zápatí webové stránky.

Kategorie a podkategorie

Pomocí kategorií můžete seskupit webové stránky, které mají podobný obsah, což uživatelům usnadňuje přístup a orientaci. Pokud vytváříte strukturu e-shopu, můžete své produkty seskupit do kategorií. Například v případě e-shopu se sportovními potřebami mohou být hlavní kategorie: zimní sporty, míčové sporty, plavání, bojové sporty atd. Pokud je vašich kategorií příliš mnoho, můžete je dále rozdělit do podkategorií. V našem příkladu obchodu se sportovním vybavením může například kategorie bojových sportů obsahovat podkategorie podle jednotlivých sportů, jako je judo, karate, aikido… nebo podle produktů: kimona, chrániče, zbraně…

Jednotlivé stránky nebo příspěvky

Je důležité strukturovat vaše jednotlivé webové stránky nebo blogové příspěvky tak, aby uživatelé mohli snadno najít to, co hledají, najít podobný obsah a pochopit, kde se na vašem webu nacházejí. Navigační menu, tagy a kontextové odkazy pomáhají návštěvníkům pochopit strukturu vašeho webu.

informační architektura webu

Drobečková navigace

Na své stránky nebo do blogových příspěvků můžete přidat takzvanou drobečkovou navigaci.

Drobečková navigace je tvořena klikatelnými odkazy, které uživatelům ukazují strukturu vašeho webu a místo, kde přesně se v ní nacházejí. Tento poněkud zvláštní název je odvozen od pohádky o Jeníčkovi a Mařence, kteří v lese za sebou trousili drobečky, aby trefili zpět.  Drobečková navigace zlepšuje použitelnost a uživatelský komfort.

Tagy

Tagy jsou dalším užitečným způsobem seskupení podobného obsahu na konkrétní stránce. Rozdíl mezi tagy a kategoriemi spočívá v tom, že kategorie mají hierarchii a lze je dále rozdělit do podkategorií, zatímco tagy hierarchii nemají. Prostě seskupují podobný obsah.

Pokud například některé články na vašem blogu označíte tagem "Návody", po kliknutí na tento tag se zobrazí všechny články, které jsou jím označeny. Tímto způsobem usnadníte vyhledávačům pochopení, o čem je váš obsah a svým návštěvníkům pomůžete najít snadno informace, které hledají.

Tagy lze také použít na e-shopech k seskupení produktů podle různých kritérií, například podle značky.

Jak efektivně pracovat s tagy

• Nevytvářejte příliš mnoho tagů ani nový tag pro každý příspěvek.

• Umístěte tagy na místo, kde je návštěvníci webu snadno uvidí, například na postranní panel nebo na konec vašich blogových příspěvků či stránek produktů.

Kontextové odkazy

Jedná se o odkazy na webové stránky nebo blogové příspěvky, které odkazují na další relevantní obsah na vašich nebo cizích webových stránkách. Kontextové odkazy umožnují návštěvníkům najít další obsah, který rozšiřuje informace uvedené v původním obsahu. U blogových příspěvků lze kontextové odkazy použít k nasměrování uživatelů na jiné příspěvky na blogu, které mají podobný obsah.

Kontextové odkazy lze také použít na stránkách e-shopu k propojení se stránkami, které obsahují související zboží, které si lidé často kupují společně s původním produktem (například náhradní náplně a podobně).

Struktura webu je způsob, jakým jsou informace na webu organizovány a propojeny. Efektivní struktura stránek zlepšuje použitelnost a uživatelský komfort, díky čemuž je strukturování důležitým krokem v procesu návrhu a tvorby webu.

 

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Vlastimil Malík

Foto zdroj: pixabay.com

 

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Upgates
FastCentrik
Shoptet
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
ecomail
Mailchimp